Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det behövs en nationell skoterpolitik

/
  • För att skoterturism ska kunna växa och flera våga starta företag, krävs det bättre förutsättningar, framför allt när det gäller leder.Foto: Sandra Högman

Äntligen är det vinter. När snön kommer blir det liv och rörelse i våra jämtländska byar.

Annons

Turisterna checkar in sig i stugor, lägenheter och hotell. Den upplevelse som snön bjuder på har lockat besökare till länet i många år. Trots snöskottning, skrapande av bilrutor och promenader i snömodd är snön viktig. Snön ger möjlighet till isfiske, längdskidåkning och skoteråkning.

Turism och upplevelseindustri har betytt mycket för tillväxten och kommer att göra det också i framtiden. De är viktiga för sysselsättning, inte minst i vårt län. Skoteråkning är en viktig del i denna näring. Den omsätter fem miljarder i landet och drygt en miljard i länet om året.

För att skoterturism ska kunna växa och flera våga starta företag, krävs det bättre förutsättningar, framför allt när det gäller leder. Förberedelser med nya leder, skyltning och markavtal är i full gång, men det mesta görs av ideella krafter. Preparering av milslånga skoterleder sköts av eldsjälar i skoterklubbarna.

När skoterturism ökar, skapar det också konflikter med andra aktiviteter. Därför inför man på vissa håll skoterregleringsområden med betalleder. Ju fler områden med betalsystem det införs, desto svårare blir det att få en överblick över var man måste betala. Krångliga system eller avsaknad av attraktiva ledsystem med möjlighet till samordnad långtursåkning försvårar för skoterturismen.

Skoterleder och andra frågor kring skoteråkning kräver att det finns en nationell skoterpolitik. Jag och några andra socialdemokrater har i tre år i riksdagen ställt krav om detta till berörda ministrar, senast till Andreas Carlgren i början av december.

Vi socialdemokrater och hela skoterorganisationen anser att regeringen måste ta sitt ansvar och presentera en långsiktig, hållbar och bärkraftig politik. En viktig del i den är finansiering av snöskoterlederna. Vem ska vara huvudman, samordning av betalning, fördelning av de medel som avgifter inbringar över landet och vilka krav ska ställas på mottagaren är bara några av frågorna som kräver ett svar.

Detta diskuteras lokalt i vårt län och i Nationella snöskoterrådet, som miljöminister Andreas Carlgren hela tiden hänvisar till. Problemet är att snöskoterrådet inte är en myndighet som beslutar om regler som man måste rätta sig efter.

Vi snöskoterägare börjar bli otåliga och undrar vad regeringen väntar på. Andreas Carlgren har redan ett brett underlag att gå till beslut på. Det är dags att sätta ner foten och visa lite handlingskraft.


Riksdagsledamot (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons