Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Atlantbanan framåt med små steg

Atlantbanegruppen bildades i mitten av 90-talet. Medlemmar är kommuner från Gävle till Trondheim, länstrafikbolag, länsstyrelser och landsting.

Annons

I fem år var jag ordförande för Atlantbanegruppen, som styrelseledamot i Länstrafiken representerar jag nu dem i Atlantbanegruppen.

Målet för gruppen har varit och är att få till stånd snabbtågstrafik mellan Trondheim och Stockholm, från hav till hav, därav namnet Atlantbanegruppen, kortaste/snabbaste vägen, över Ljusdal Bollnäs. Planerad restid Östersund Stockholm 4 tim å 40 min, nu är restiden 5 tim. Mycket har gjorts för att nå målet. Vårt arbete har bidragit till att över 2 miljarder har investerats i järnvägen. Närmast skall byggas dubbelspår mellan Furuvik och Skutskär samt en kort sträcka norr om Uppsala. Banverket har i sin budget avsatt 1,7 miljarder till dessa arbeten. Blir byggnationerna klara under 2012 finns dubbelspår på hela sträckan Stockholm Gävle vilket innebär att restiden kan kortas med ytterligare 4 till 8 minuter.

Vid en träff nyligen med SJ:s ledning diskuterades många frågor, bland annat att öka resandet än mer, ändra avgångstiden från Östersund med morgontåget samt planerade förändringar av tågmaterialet. Öka tågresandet är viktigt. Det blir lättare att få fler tåg mellan Stockholm och Jämtland och det minimerar risken att tågen upphör att stanna i Bräcke och Ånge.

Atlantbanegruppen tillsammans med SJ och Veolia har startat ett treårigt projektet vars syfte är att öka tågresandet. Totalt har allt resande mellan Östersund Stockholm – Östersund redan nu ökat med 36 procent, jan mars -08-09. I dag avgår morgontåget 06.00 och är framme i Stockholm 11.00.

Många av oss tror att ankomsttiden till Stockholm är viktig, så viktig att om tåget startar 05.30 så blir ankomsttiden mycket bättre, 10.30. SJ bestämmer men har framfört tveksamhet till så tidiga avgångar.

Sträckan Östersund Stockholm trafikeras nu i huvudsak av X 2000 tåg. Detta kommer att upphöra om drygt ett år, augusti 2010.

SJ har beställt nya tåg, de har arbetsnamnet Alfa och är i stort identiska med de tåg som trafikerar sträckan Östersund Sundsvall, de är snabbare än X 2000 men kan å andra sidan inte hålla samma höga hastighet i kurvor som X 2000. Tågen kommer att få väldigt bra komfort. Vi blir först i landet med detta nya tåg.

Bra och stabil tågtrafik till och från Jämtland är oerhört viktigt för vår utveckling. Finns bra och fungerande kommunikationer då är vi attraktiv för företag och människor, fler kan känna att vi kan bo kvar och vi kan flytta dit.

Arbetet med att förbättra möjligheterna för tågresande på Norska sidan, mellan Storlien och Trondheim går framåt om än i små steg. Ett stort antal miljoner har investerats för att förbättra bärigheten men elektrifieringen låter vänta på sig.

I Norges långtidsplan för upprustning av järnvägar finns nu denna sträcka med. Detta är ett framsteg.

Tord Andnor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons