Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansens svikna bensinlöfte

Vid årsskiftet höjde alliansregeringen bensinskatten med 29 öre och skatten på diesel med 22 öre. Dessa skattehöjningar har passerat relativt obemärkt i media men kommer på längre sikt att märkas rejält i plånböckerna för alla arbetspendlare och bilister.

Annons

Alliansregeringen är naturligtvis tacksam för att skattehöjningarna inte uppmärksammats men vi bilister har inte glömt vad alliansregeringen lovade inför valet 2006. Både moderaterna och kristdemokraterna lovade uttryckligen att om man fick väljarnas förtroende i valet så skulle bensin- och dieselskatten sänkas. Folkpartiet lovade att i vart fall inte höja skatten och att överväga en sänkning. Centern sa inte ett ord om någon skattehöjning.

Alliansen vann, bland annat tack vare bensinskattesänkarlöftet. Efter valet har man på ett uppseendeväckande sätt svikit väljarna och sina löften i denna fråga genom flera skattehöjningar. Nu har man upprepat löftesbrottet genom att ytterligare en gång höja bensin- och dieselskatterna. Det går inte att smita ifrån löften och svekdebatt genom att säga att ”de andra vill höja ännu mer”. Det är visserligen sant att de rödgröna vill göra det ännu värre för det arbetande folket genom att höja skatterna ännu mer. Men det är ingen ursäkt för det egna sveket. Inte heller går det att påstå att man inte har något ansvar därför att man har indexreglerat och automatiserat sveket och skattehöjningarna.

Uppenbarligen är inte ”långsiktigt hållbara vallöften” Alliansens starkaste sida. I alla fall inte inom transportsektorn. Det är till skada för väljarnas förtroende, inte bara för alliansen, utan för hela det politiska systemet.

När politiker så tydligt går ut och lovar handfasta och för väljarna viktiga och lättförståeliga åtgärder och sedan gör precis tvärtom ökar politikerföraktet. Att man sedan gång på gång upprepar löftesbrotten och sveket gör inte saken bättre!

Inte minst i tider av dålig ekonomi och ökande arbetslöshet behöver persontransportkostnaderna sänkas i ett utpräglat glesbygdsland. Begreppet rörlig arbetsmarknad kan inte bara betyda att det skall bli enklare att säga upp folk utan måste också betyda att människor skall kunna ta sig till arbetet. Höga skatter på bensin och diesel sätter krokben för en rörlig arbetsmarknad och kommer att kosta samhället mycket i förlorad effektivitet och sämre tillväxt. 

Men ständiga skattehöjningar tvärt emot utlovade skattesänkningar kommer kanske att bli mest olönsamt för allianspartiernas trovärdighet.

Uppfyll vallöftet 2006 och sänk bensin och dieselskatten.

 Kenneth Winsborg

Talesman bensinskatteuppror.se

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons