Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla barn förlorar på skolbeslutet i Berg

Dagens skola ska formas utifrån den framtid som våra barn kommer att möta, vilket är IT, teknik, språk, miljö och hållbarhet, internationell kunskap, samspel och värdskap.

Annons

Skolans huvuduppgift är att ge barn tidsenlig kunskap, färdigheter och ett självständigt tänkande, skolan ska vara likvärdig för alla barn enligt skollagen.

Beslutet som togs i Fullmäktige 3 mars innebär att skolbarnen i Berg inte har en likvärdig skola.

Skolkostnad per år och elev är i de större byskolorna 68 000 och på de mindre byskolorna 140 000. Beslutet att inte samordna elever på färre enheter har sitt pris, vilket våra barn får betala i form av ett rejält förminskat läromedelsanslag, inget B- språk från årskurs 6, nedskärning för barn med särskilda behov, samt för lärares möjlighet till egen utbildning.

Läromedelsanslaget sänks från 1,5 milj. till 380000 per år och elever från årskurs 6 får inte börja i de större byskolorna för att då ha möjlighet att läsa spanska, tyska eller franska. De får vänta till årskurs sju.

Att kommunens skolor dessutom har en teknisk utrustning som är under en nationell nivå påverkar även lärandet. Ska vi vuxna ge våra barn en sämre skola för att vi inte klarar av att samordna oss?

Skolsituationen har genom åren utretts av Jämtlands Kommunförbund, Skolverkets skolinspektion och av revisionsbyrån Price Water House Coopers. Alla tre har kommit fram till samma slutsats; ”Att ha kvar alla kommunens skolor sker på bekostnad av pedagogisk verksamhet, vilket kan leda till att elever från Berg får sämre förutsättningar för framtida studier.

Debatt och beslut har inte utgått från skollag, lokal skolplan, eller hur vi tillsammans kan göra en bra skola för alla barn.

Att Skålans skola har arbetat med att utveckla en plattform för de samiska barnen är viktigt, men skulle det vara fel att ha undervisning på en större skola så att alla samiska elever i kommunen får möjlighet till sitt hemspråk och kultur, samt att fler elever får möjligt att ta del av andra kulturer i en vardaglig miljö?

Tänk att få en helhet av både samiska elever, afrikanska, irakiska och amerikanska, i en härlig blandning med svenska elever? Varför går det inte att ta beslut med ett helhetsperspektiv ?

Berg ska ha den bästa skolan för att möta framtidens arbetsmarknad både nationellt och globalt?

Det var elevernas framtid beslutet handlade om? Var det ansvarsfullt av oss politiker att inte ge dem möjlighet att läsa ett B- språk förrän i åk. 7, när elever i andra delar av landet får sitt B- språk i redan i åk. 5?

Lärare, skolledning och fack har kunskap om elevers framtida behov av en tidsenlig skogång. De kanske kan förklara vad beslutet innebär?

Föräldrar borde reagera. Om vi har färre skolor räcker pengarna längre. Alla är i praktiken förlorare av beslutet utifrån att viktiga lärande resurser reduceras. På en större byskola kan barn få möta ett lärarteam som räcker till för både Oskar med dyslexi och för Anna som är ett mattegeni; båda ska stimuleras.

Vad anser politiker vara skolans primära uppgift?

Vår skolchef påtalade för oss politiker vid flera tillfällen att vi måste ta beslut utifrån ett övergripande perspektiv, för att öka resursmöjligheter i kommunens skolor?

En skolchef har ansvar för att ge barn en likvärdig skola och jobbar utifrån den riktningen. Att politiker inte lyssnar på det är oroväckande.

Kvalité för Bergs skol-elever är ett skolsystem där beslut utgår från en helhet.

Susanne Kindström och Gösta Nilsson

Medborgare och liberaler i Bergs Kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons