Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oövervakade övergångar byggs sällan bort

Restiden skulle minska och säkerheten höjas avsevärt.

Men att bygga bort oövervakade järnvägsövergångar görs sällan.

I dag finns det närmare 150 flaskhalsar bara i Åre kommun.

Annons

Du har säkert sett dem någon gång. En järnvägsövergång där du i stället för bommar och blinkande ljus möts av skyltar med texten "Se upp för tåg" och en sorts fålla som du ska snirkla dig igenom. Det är en obevakad järnvägsövergång.

Mellan Krokom och Åre, på Mittbanan, finns det cirka 150 stycken obevakade järnvägsövergångar.

– Utan tvekan finns de allra flesta i Åre inom Åres gränser, säger Billy Eng projektledare för Atlantbanan.

Det handlar om säkerhet men också om pengar och tid till varför såväl Atlantbanan, Regionförbundet och kommunerna vill ha bort eller bygga om övergångarna.

– Inom bara Åre kommun skulle man kunna tjäna mellan tio och tolv minuter på att ta bort eller bygga om övergångar, säger Billy Eng.

Otto Nilsson är vd för Inlandsbanan. Även längs den sträckan som företaget trafikerar finns det obevakade järnvägsövergångar.

– Det finns otroligt många plankorsningar och många obevakade övergångar. Är det dålig sikt vid en plankorsning måste vi sänka hastigheten, säger han.

För Inlandsbanans del skulle de vilja ta bort de obevakade järnvägsövergångarna. Men det är en kostnadsfråga.

– Det skulle gå på flera miljoner att få bort dem. För oss är det inget jättestort problem. Men man skulle vilja ha bort dem, säger han.

Atlantbanan och Regionförbundet har försökt att bearbeta Trafikverket under flera år i frågan. Men det går sakta. Men en ljusning av problemet har ändå börjat visa sig. En process har startats mellan myndigheter säger Billy.

– Men får ju komma i håg att det här också är en fråga för Lantmäteriet när det kommer att handla om att bygga om en korsning. Då ska de här två försöka att komma överrens och det ja... Det tar lite tid, säger Billy Eng.

Varje gång ett tåg är på väg mot en obevakad järnvägsövergång måste tåget sänka hastigheten rejält, från 160 till mellan 80 och 60 kilometer i timmen. Att gör det någon gång kanske inte är ett problem men att göra det var femteminut kan bli det, menar Billy Eng.

Thomas Hägg (S) är ordförande i Norrtåg och ledamot i Regionförbundet.

– Det är helt enkelt för många av dem, så enkelt är det, säger han.

Obevakade järnvägsövergångar är också en säkerhetsfråga menar han. Men frågan om obevakade järnvägsövergångar har blivit en komplicerad fråga.

– Det bästa vore om fler kunde gå ihop och samsas om en överfart. I dag är det många myndigheter inkopplade, säger Thomas Hägg, ordförande i Norrtåg och ledamot i Regionförbundet.