Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Ont ska med konst fördrivas"

Han pudlade, reste runt som Nixon och skapade ständigt.

Imorgon söndag är det vernissage för Kjartan i stan – med möjlighet att bli medborgare i KjARTanistan.

Hösten 2008 ringde Görel Åsbo Stefansson från Jämtlands läns konstförening till Kjartan Slettemark för att fråga om det gick att göra en utställning med hans verk i Östersund. Han sa ja, men någon månad senare avled han. En tid förflöt innan kontakten med dem som förvaltar hans verk togs upp. Nu på söndag öppnar konstföreningen utställningen "Kjartan i stan" på Jamtli - en ordlekande utställningstitel för en ordlekande konstnär.

– Han har varit så banbrytande inom videokonst, konceptkonst, foto- och videokonst, säger Görel Åsbo Stefansson.

På söndag finns det möjlighet att bli medborgare i KjARTanistan, den nation som Kjartan skapade 2003 som ett konstprojekt. Om man tar med sig ett passfoto av sig själv (eller någon annan) och 250 kronor får man ett pass utfärdat av den bortgångne statsministern, Kjartan själv. Nationen har närmare 600 medlemmar.

– Mörkertalet är stort, som Kjartan skulle ha sagt, säger Karin Grönlund och ler lite lurigt.

Hon var Kjartans sambo och tillsammans med systern Marie hans assistent sedan 1982.

Skapandet av den egna nationen var inte första gången som Kjartan Slettemark arbetade med nationsgränser och nationalitet . Ett av hans mest kända verk är det manipulerade pass han tog fram med Nixons ansikte klätt med sitt eget skägg och hår och obehindrat reste runt i Europa och USA. När han undertecknade passet med KjARTan fick han ett påpekande men svarade:

– Jag signerar alla mina konstverk.

Kjartan Slettemark, som föddes och till större delen utbildade sig i Norge, var gäststudent på Konstakademin i Stockholm och blev 1966 svensk medborgare för att han – då – inte uppskattades i Norge. Utställningen spänner över hela Kjartans produktion. På 60-talet balanserar han på lina i verket Lektion i konsten att falla efter att ha blivit diagnosticerad som borderline och erbjuden en plats på Långbro mentalsjukhus. Balansstaven är skapad av hopklistrade hibernalburkar.

– Det är en sån här medicin som man övervintrar i, han tog den inte, säger Karin Grönlund.

Förklädnader, maskeringar och lek med identitet är något som återkommer i Kjartans produktion. Här finns bland annat Pudel, en fullvuxen kungspudelkostym. Pudeln gjorde entré 1975 när Malmös nya konsthall skulle invigas. Kjartan hade jobbat på dräkten ett halvår och kontaktat svenska kennelklubben i förarbetet. Han slängdes ut av polisen – som en hund.

– Han älskade verkligen att pudla, säger Karin Grönlund.

Något annat som hela tiden återkommer är lekar med ord. En liten skulptur bär texten

K S

+

ONT

=

KONST

I det sena 70-talet kallade han sitt galleri Moderata Museet och startade "Konstitori" med poliskakor.

Samtidigt säger Karin Grönlund:

– Kjartan trodde inte så mycket på ordet, han trodde på konstens makt. Han sa "Ont ska med konst fördrivas" eller "Evil heart fears art".

Karin och Marie Grönlund beskriver honom som en enmansrörelse. Han skapade av allt hela tiden, planerade inte så mycket framåt. "Lånade" material från byggarbetsplatser om det "vinkade" åt honom, skapar av det som finns till hands. Själv sa han att hans skapande var 50 procent honom själv, 50 procent kosmos.

– Han har fått betala mycket för sin konst men han gjorde det för att det kom inifrån honom själv, för att det var sant, säger Marie Grönlund.