Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Omöjlig ekvation

Annons

Det är så desperat så att det nästan är gulligt. Om det inte vore för att politiken drabbar våra barn. I måndags presenterade de fyra allianspartiledarna ännu ett nytt förslag på skolans område: betyg från årskurs fyra.

Det är såklart de alarmerande resultaten från den senaste Pisa-undersökningen, tillsammans med det usla opinionsläget, som gör att regeringen nu vill visa handlingskraft i skolfrågan.

Problemet är att den sittande regeringen bara verkar mäkta med att visa handlingskraft på ett enda sätt: allt hårdare dokumentation av elevernas kunskaper.

Det är en tvärtom-politik. Om regeringen verkligen hade velat vända den nedåtgående trenden hade den i stället fokuserat på lärandet. På lärarnas möjligheter att lära ut. I stället inriktar alltså regeringen sig på en allt hårdare dokumentation av elevernas kunskaper. Det är att börja i fel ände.

Rätt ände skulle ha varit att se till att lärarna får tid och möjlighet att utföra sin egentliga uppgift: pedagogiken. Under de senaste mandatperioderna har lärarnas administrativa uppgifter ökat markant. Allt mer tid åt administration, allt mindre tid åt pedagogiken.

Samtidigt har tjänster som utgjort viktiga stödfunktioner till lärarna rationaliserats bort, elevassistenter, skolkuratorer, speciallärare och specialpedagoger blir allt färre.

En tioåring kan (än så länge) räkna ut att det är en ekvation som inte går ihop. Vår regering verkar dock ha förvånansvärt svårt att komma fram till samma slutsats.

Den ledande forskningen inom pedagogiken visar att betyg har en rad negativa konsekvenser för elevers förhållningssätt till lärande. En forskning regeringen inte verkar känna till, eller än värre: ignorera.

Vad den svenska skolan behöver är inte fler tidiga betyg. Vad den svenska skolan däremot behöver är ett nytänt fokus på lärande. Mer tid och möjlighet för lärarna att lära ut.

Allt annat är slöseri med våra barns framtid.

Anna Norling