Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oldsmobile - en bortglömd billegend

Oldsmobile var världens första serietillverkade bil och när den sista producerats för tio år sedan gick världens äldsta bilmärke i graven. I år är det 150 år sedan grundaren Ransom E. Olds föddes, ett tekniskt geni och en av bilvärldens pionjärer, men besynnerligt okänd.

Annons

Den 29 april 2004 rullade den sista Oldsmobilen av bandet i Lansing, Michigan. En tämligen intetsägande vinröd Alero som var "så trist att bara den usla väghållningen hindrade föraren från att somna", enligt Teknikens värld. Då var Oldsmobile världens äldsta bilmärke, med över 35 miljoner tillverkade bilar sedan 1897, men få orkade bry sig. Inte ens entusiasterna höjde på ögonbrynen.

- Det var ingen stor händelse i klubben. Då hade ju Oldsen förlorat all charm den hade förr. Jag kan inte påstå att jag sörjde nedläggningen, säger Leon Landberg i Svenska Oldsmobileklubben.

I Sverige har Oldsmobile aldrig varit en särskilt het amerikanare, inte ens de allra kromigaste 1950-talsmodellerna smäller särskilt högt. Kanske beror det på att Oldsmobiles modeller ofta riktat sig till den amerikanska medelklassen, ett slags Volvo eller Saab; pålitlig, rejäl och bra - men utan spännande image. Oldsmobileklubben är följaktligen en av de mindre klubbarna av sitt slag i Sverige, den har ett par hundra medlemmar.

- Jag började köra Olds mest av en tillfällighet. Jag ville ha en amerikanare, och då hittade jag en Oldsmobile 442 sportmodell cabriolet från 1969 till ett bra pris. Och på den vägen är det, säger Landberg.

Annat var det förr. Oldsmobile var inte världens första bil, men det var däremot världens första serietillverkade dito. Och allt började med Ransom E. Olds. Han föddes 1864 och växte upp i just Lansing. Pappan var smed med egen mekanisk verkstad, och Ransom gick i samma spår. Han var en uppfinnarjocke och ett tekniskt geni och redan som 22-åring byggde han sin första bil, en hästvagn som drevs med ångmotor. Det var inte bara tekniken som lockade; Ransom hatade hästar. Enligt legenden tog han ut fordonet för provkörning en tidig vårmorgon, väckte hela bygden och fick pappa att utbrista: "Så länge han inte tar livet av sig med de här dårskaperna är jag nöjd."

1890 utvecklade Olds den första bensindrivna förbränningsmotorn i USA, men han fortsatte också att jobba med sitt ångdrivna fordon. Det blev omskrivet i Scientific American några år senare, varvid ett brittiskt bolag köpte ett exemplar som exporterades till Indien. Därmed blev Olds även först med att exportera en bil.

Sitt första försök att bygga en bilfabrik gjorde han i Lansing tillsammans med en lokal finansiär, men det blev bara fem bilar innan han och finansiären blev osams. 1897 klev nya finansiärer in, varumärket Oldsmobile skapades och i fabriken i Detroit installerades världens första löpande band. Det var den första av alla bilfabriker som skulle komma att byggas där. Efter diverse motgångar - bland annat en stor brand - tillverkades snart 4 000 exemplar om året av modellen Curved Dash. Det var från Oldsmobile som Henry Ford fick sin inspiration, även om han effektiviserade löpande band-konceptet ytterligare.

Olds var var en skicklig ingenjör, men tyvärr inte lika smidig som företagschef. Han blev osams även med sina nya finansiärer, hoppade av företaget och flyttade hem till Lansing igen. Där startade han genast en ny bilfabrik, som efter lite juridiska tvister med Oldsmobile (som så småningom togs över av GM) fick döpas till REO Motor Car Company, REO var helt enkelt Olds initialer. Bilmärket blev en succé, och även där visade sig Olds framsynt. Bolagets mest kända modell blev nämligen REO Speed Wagon, en lätt lastbil som blev föregångare till den amerikanska pick-upen.

Det mesta av allt detta har dock fallit i glömska. Ransom E. Olds står i dag i skuggan av alla de andra stora bilbyggarna i USA, det är mest de som studerar bil- och transporthistoria som stöter på hans namn. Inte heller Svenska Oldsmobileklubben ägnar honom så värst många tankar.

- Nej, för oss var nog höjdpunkten 1950-talsmodellerna, kromoldsarna. Jag kör en modell från tidigt 1970-tal nu, de var fortfarande snygga då. Sedan tappade märket nästan allt, säger Landberg.

1923 drog sig Ransom E. Olds tillbaka från biltillverkningen. Han dog 1950, tre år innan det sista exemplaret av REO Speed Wagon producerades och 54 år innan Oldsmobile gick i graven.

Thomas Arnroth/TT

thomas.arnroth@tt.se