Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ohållbar arbetssituation på Rossö Center

"Vi funderar numera ofta på hur länge vi ska orka", skriver hemtjänstens personal i Backe/Rossön till Socialnämnden, angående arbetssituationen på Rossö Center.

– Det handlar inte bara om pengar, utan om hur man organiserar arbetet, säger socialnämndens ordförande.

Annons

Personalen vid Backe/Rossöns hemtjänstdistrikt skriver till Socialnämnden för att göra dem uppmärksamma på den ohållbara arbetssituationen vid boendet Rossö Center, vilket från och med maj i år är klassat som ett trygghetsboende och inte längre bemannat nattetid. Personalen anser att detta inte fungerar, och anger som skäl bland annat att flera av vårdtagarna har ett långt större vårdbehov än vad man borde ha på ett sådant boende.

– Det är många år sedan Rossö Center tappade statusen som särskilt boende, säger Socialnämndens ordförande Gunnar Geijer (C), men några som egentligen har beviljats särskilt boende har valt att bo kvar på Rossö Center, med utökade hemtjänstinsatser. Enda skillnaden är att det inte finns nattpersonal på plats, utan det är nattpatrullen som kommer dit vid behov.

Personalen hävdar att boendet är underbemannat och att vårdtagare som larmar därför får vänta onödigt länge på hjälp. I något fall har anhöriga behövt gå in och hjälpa till vid sänggående. Man hinner heller inte med vissa insatser som vårdtagarna blivit beviljade, såsom promenader och ledsagning. Personalen skriver avslutningsvis: "Vi vill och vi gör ett mycket bra jobb, men vi funderar ofta på hur länge vi ska orka".

Man uppger också att inrättandet av en avlastningsplats på Rossö Center kom som en stor överraskning för både hemtjänst och distriktssköterskor vilka inte alls informerats, och att när den förste boende anlände saknades ännu telefon, larm och handlingsplan.

Gunnar Geijer anser att hela saken är utagerad eftersom de klagande har fått svar på skrivelsen. Socialnämnden gav vid sitt möte områdeschef Gunilla Schröder i uppdrag att besvara skrivelsen, men det svar som nu har gått till personalen på Rossö Center har utformats av Backe/Rossöns egen enhetschef Jeanette Jonsson och arbetsplatsombud Lena Östensson. Svaret innehåller information om läget, och bekräftar egentligen bara personalens påståenden. Där sägs bland annat att det aktuella behovet i Backe/Rossön i dagsläget är större än vad man har i budget och att larmtrycket för närvarande är högt i området. Svaret ger inget löfte om någon förändring. Är hemtjänstpersonalen nöjda med svaret?

– Ingen har hört av sig i alla fall, säger Gunnar Geijer. Rossö Center har varken mer eller mindre resurser än andra boenden. Det handlar inte alltid om pengar utan mycket om hur man organiserar arbetet. Allting går att förbättra.