Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ÖFK:s samtal om läsning med Bräckeelever

Zlatan kommer kanske inte för att väcka läslusten i Bräcke, men det gör ÖFK.

– Många vågar inte erkänna att det är coolt att läsa och skriva, sade Jonas Desai när han och målvakten Petter Augustsson mötte eleverna i Bräcke som ska börja blogga om sina läsupplevelser.

Annons

Undersökningar visar att nästan en femtedel av de svenska eleverna inte når upp till basnivån i läsförståelse. På Bräcke skola tänker man göra något åt det. Där är projektet Läsbloggen i full gång. Målet är att ge eleverna undervisning i läsförståelsestrategier och redskap så att de kan lära sig att uttrycka sina tankar i en blogg.

– Vi vill framför allt sätta igång killarnas läslust och börjar med eleverna i årskurs 4-7. Om projektet faller väl ut så hoppas vi kunna vidga det även till lågstadiet, säger läraren Ditte Lindgren, initiativtagare tillika projektledare.

Den här dagen har de besök av fotbollspelaren Jonas Desai och målvakten Petter Augustsson från Östersunds fotbollsklubb, som är där för att prata om läsningens betydelse. Att den är viktig vare sig man ska köra lastbil eller bli musiker i framtiden.

Samtalet handlade mycket om hur man ska hitta tiden att läsa när det är så mycket annat som lockar på fritiden, som träningar, datorspel och vänner.

– Det är mycket en prioriteringsfråga. Man har ofta mer tid än man tror, det kan räcka med tjugo minuter. Hur många lägger till exempel mer än tre timmar på att spela datorspel per dag? frågar Petter och får många händer upp i luften.

– Ja, ni ser, fortsätter han och skrattar.

– Skulle man träna fotboll så länge skulle man vara ganska slut. Det gäller nog även datorspel.

Jonas och Petter berättade också om ÖFK:s kultursatsning som hittills resulterat i en teateruppsättning, som visades i Exercishallen i våras, och en bok, där varje spelare har skrivit om just sin väg till klubben. Samlingen kommer ut nästa år.

– I början kände många i laget nej, nej, nej om teatern, men nu är det flera som kan tänka sig att ställa sig på scenen igen. Det är likadant med skrivandet. Nu är de flesta tacksamma över att vi fick uppdraget att berätta vår egen historia. Vi har lärt oss jättemycket om oss själva på köpet, säger Jonas Desai.

Eleverna har ett helt läsår på sig att hitta in till magin i böckernas värld. Inledningsvis läser lärarna högt för eleverna ur böcker som de valt tillsammans. Därefter väntar arbeten i bokcirklar innan läsbloggandet drar igång efter jul. Tanken är att eleverna ska få flera böcker att välja mellan utifrån speciella teman, som jämställdhet, kärlek eller utanförskap.

Niek Golverdingen har blandande känslor inför att dela med sig av sina läsupplevelser.

– Det ska bli kul att få lära sig något nytt, men det ska helst vara något intressant om jag ska börja skriva. Jag ska i alla fall läsa ÖFK:s bok, den blev jag nyfiken på, säger han.

Benjamin Olsén Johansson läser redan en hel del.

– Mest gillar jag Berts dagböcker och olika faktaböcker, men nu kan det säkert bli mer. Det var roligt att möta Jonas och Petter, jag har aldrig träffat några fotbollsstjärnor tidigare.

Ditte Lindgren är redan på jakt efter fler manliga förebilder som kan locka till läslust.

– Jag tänkte se om vi kan få hit rapparen Petter. Han brukar föreläsa om hur ont han slet under skoltiden eftersom han har skriv- och lässvårigheter, säger hon.

Läsbloggen genomförs med stöd av Kulturrådet.