Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt under huven på Volvo

Volvos stora nyhet sitter under huven. Två liter och fyra cylindrar är det som gäller för företagets nya motorer. Vi har testat två av dem.

Annons

Satsningen kallas Drive-E och och i höst lanseras tre nya motorer, två bensinare med 245 respektive 306 hästkrafter och en diesel med 181 hästkrafter - alla på två liter och med fyra cylindrar. De nya motorerna ersätter T5, T6 och D4 och är första steget mot nästa generations bilar baserade på den nya SPA-plattformen (scalable platform architecture). Motorerna har också förberetts för att kunna kombineras med elmotor.

Jag testar först dieselmotorn i en V60. Den knattrar igång precis som en diesel ska, men tystnar snart och spinner lite dovt i bakgrunden vid lätt gas. Motorn kombineras med en ny åttaväxlad automatlåda. I de slingriga uppförsbackarna reagerar motor och växellåda blixtsnabbt och dieselns starka kraft ligger på för att bilen inte ska tappa fart. Det känns smidigt och lättkört trots tvära, branta kurvor.

Visserligen är teststräckan backig, men det är lite förvånande att mätaren visar 0,85 liter milen när bilens förbrukning uppges vara 0,42 liter per mil. Med nedförsbacke och lite landsväg får jag ned förbrukningen till under 0,7 och på stabil långkörning borde siffran gå ned ytterligare, men 0,42 låter ändå obegripligt lågt. I kombination med manuell växellåda ska förbrukningen till och med ligga på 0,38 liter milen.

En stor nackdel med de nya motorerna är att de ännu inte går att få tillsammans med fyrhjulsdrift. Då krävs de gamla motorerna. Och hur kul är det att köpa en ny bil med en gammal motor? Först 2015, när nya XC90 kommer, finns kombinationen fyrhjulsdrift och de nya Drive-E motorerna.

Alla motorerna har turbo. Enkel för bensinmotorerna, dubbel för diesel samt dubbel och kompressor för bensinmotorn med 306 hästkrafter.

Jag testar toppmotorn med 306 hästkrafter i XC60 och naturligtvis är det ordentligt med krut som attackerar serpentinvägarna. Men trots kompressorn är motorn ett uns seg på låga varv just innan kraften och turbon kommer. Och eftersom bilen är framhjulsdriven blir kraften så pass rejäl vid hårdare gas att det rycker till i ratten.

Motorerna har bantats och är i snitt 50 kilo lättare än de motsvarande äldre versionerna. Förutom den nya automatlådan finns även en sexväxlad manuell. De nya motorerna lanseras nu i S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80. Prispåslaget blir cirka 5 000 kronor för bensin och 7 000 för diesel. Totalt är nio versioner miljöklassade, däribland den testade dieseln, även med automatlåda.