Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt om gammalt: En hjulångare på Storsjön

Annons

Några av Östersunds penningkarlar träffades en septemberdag 1872 på en av stadens krogar och under samvaron fick de reda på att kung Carl XV hade avlidit. De hade redan diskuterat en smula över byggande av en mera betydande ångbåt än de som dittills trafikerat Storsjön, och nu uppkom idén att båten skulle döpas till Carl XV. Grosshandlare Nils Olof Näs som satt med och var stadd vid kassa, fastslog dock att i det fall han skulle bidra, så skulle båten bli en hjulångare. Så blev det också, och material införskaffades från Trondheim för att forslas till Kvitsle i Mattmar där möjlighet fanns att färdigställa båten. Vid sjösättning glömde några personer att släppa de linor med vilka de drog båten av slipen, och följde till åskådarnas förnöjelse med ut i drickat.

Carl XV kom så att under många år att besöka Storsjöns många bryggor. Vidstående foto är från 1903 då den var befolkad av ett stort antal personer. Dessa är faktiskt norska officerare som var på besök för att spionera. Unionen var på upphällningen och de hade lyckats få möjlighet att utforska militära anordningar i Jämtland. Otur tyckte de dock att artilleriet inte som planerats blev förlagt till Hornsberg ty då skulle bron ha kunnat sprängas och kanonerna fått stå kvar på ön.

Så gick visst resonemanget på båten denna dag. (Men man behöver förstås inte tro allt...)

Erik J Bergström