Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya vindar för Scirocco

Även om den sitt namn till trots inte är snabb som en vind har det nu blivit mer drag i Volkswagens lilla sportbil Scirocco. Nu väntar man bara på att även försäljningen i Sverige ska få luft under vingarna.

Annons

Volkswagen Scirocco är döpt efter den nordafrikanska ökenvind som ibland även sveper in över södra Europa, så man kan väl misstänka att någon tyckte att det var dags för nya vindar att blåsa genom Wolfsburg när Volkswagen på 1970-talet skulle ta fram en efterföljare till sportcoupén Karmann Ghia.

Återigen vände sig Volkswagen till en italiensk designer, Ghias konkurrent Italdesign, som leddes av Giorgetto Giugiaro och samtidigt fick uppdraget att rita den allra första upplagan av VW Golf. Däremot fick karossbyggaren Karmann tillverka även den nya sportbilen Scirocco, som lanserades samtidigt med Golf 1974. Tekniskt var Scirocco och VW Golf i stort sett identiska.

Man kan väl inte påstå att bilköparna stormade VW-butikerna när Scirocco svepte in, kanske för att Volkswagen bara något år senare presenterade Golf GTI, som många upplevde som tuffare och dessutom mer praktisk och prisvärd. 1992 lades VW Scirocco ned. Nästan 800 000 exemplar hade då hunnit levereras.

Men man saknar som bekant inte kon förrän båset är tomt. Kraven på att låta Scirocco återuppstå lär ha vuxit från år till år, och 2008 var det dags. En helt ny Scirocco presenterades på bilsalongen i Genève, baserad på Volkswagens PQ35-plattform, alltså samma som VW Golf generation fem. Volkswagens då nya designchef Walter de Silva stod som ansvarig för formerna men kan man ana att hans företrädare Murat Günak redan hunnit fästa de grundläggande dragen på ritbordet. Tillverkningen av den återuppståndna modellen förlades till Volkswagens egen fabrik i Portugal.

Nu sveper alltså en vassare Scirocco över Europa med uppdaterad design, fler hästkrafter och 19 procent lägre bensinförbrukning. För något annat än bensin är det inte tal om. Dessutom erbjuds bara en enda motor, med 2,0 liters cylindervolym, direktinsprutning och turbo. Fast med olika effektuttag - antingen 180 eller 280 hästkrafter.

Låter det som ett lätt val? Men det skiljer förstås inte bara 100 hästkrafter utan också 120 000 kronor i pris. Är det verkligen värt det?

Jag har kört båda versionerna, både på allmän väg och på avlyst bana.

Med dubbelkopplingsväxellåda (sexstegad) accelererar Scirocco TSI till 100 kilometer i timmen på 7,4 sekunder, medan Scirocco R klarar samma sak på 5,5 sekunder. Toppfarten är för båda 225 kilometer i timmen. Det handlar alltså om knappt två sekunders skillnad - betalar du 120 000 kronor extra för det? Du får förstås också ett tuffare chassi med differentialbroms för pengarna, men ändå.

Det jag hade hoppats på när den nya Sciroccoversionen aviserades var att den skulle byggas på VW:s nya MQB-plattform, precis som nya Golf, men så blev det inte.

Med tanke på att det tog sex år innan bilen nu fick en ansiktslyfning lutar det snarare åt att Scirocco får vänta några år till på ett riktigt generationsskifte. Och det märks efter någon timmes körning att den egentligen inte känns särskilt ny. Enbart fler hästkrafter är inte tillräckligt. Inte heller det nya ljudsystemet på 400 watt och digital åttakanalsförstärkare med subwoofer övertygar den som står i valet och kvalet.

Det enda som känns lite tekniskt nytt är Drive Out Assist, ett kamerasystem som har koll bakåt och åt sidorna när du ska backa ut ur en skymd parkeringsficka. Inte heller på utsidan har det hänt mer än att möjligen den som redan äger fjolårsmodellen eller är VW-återförsäljare kan se skillnaderna.

På insidan är det främst rampen med extrainstrument uppe på mittkonsolen som blicken dras till. Den har mätare för oljetemperatur och turbotryck, plus ett multifunktionellt stoppur i mitten. Konsolen påminner om instrumenteringen i ursprungsmodellen från 1974. Själv hade jag föredragit något som påminner om 2014.

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se