Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya Polo – en dyr snåljåp

Mycket billigare än så här kan man knappast åka bil. Åtminstone inte med en vanlig motor under huven. Nya VW Polo Bluemotion har bara tre cylindrar i maskinrummet och drar futtiga 0,34 liter milen. Men den är oförskämt dyr.

Annons

Det var länge sedan Volkswagen var vad namnet betyder, en vagn för folket. I dag hör märket hemma i de högre prisnivåerna i sina respektive klasser. Men du får förstås också mer för pengarna. Det gäller även nya Polo, som känns mer välbyggd och genomarbetad än de flesta konkurrenterna i klassen.

Men frågan är om köparna vill betala ytterligare en rejäl slant för att åka bara lite mer miljövänligt. En 90-hästars VW Polo 1,6 TDI, som med god marginal klarar miljöbilsgränsen, kostar 164 500 kronor. Vår Polo Bluemotion, som drivs av en trecylindrig 1,2-litersdiesel med 75 rätt trötta hästar, kostar nästan 180 000 kronor. Den drar visserligen 0,08 liter mindre per mil och släpper ut 20 gram mindre koldioxid per kilometer, men är det värt merkostnaden? Belöningen från staten i form av skattebefrielse är ju densamma för båda bilarna.

Den trecylindriga dieseln morrar rätt kraftigt men ljuddämpningen är så bra att det aldrig blir störande. Över huvud taget är nya Polo tyst och komfortabel och känns betydligt större än den är. Och trecylindriga motorer är det lika bra att börja vänja sig vid nu när alla tillverkare satsar på mindre cylindervolym för att klara allt tuffare miljökrav.

Men den lilla VW-dieseln är förvånansvärt seg och trött. Man har avstått från att kompensera den mindre cylindervolymen med mera turbotryck, vilket betyder att inte bara effekten utan även vridmomentet är ganska blygsamt. Motorn måste varvas ordentligt för att orka, vilket i sin tur kräver ett flitigt växlande. Det blir några motorstopp innan jag blivit van. Dessutom stannar motorn själv lite då och då - start/stopp är nämligen standard.

VW Polo har växt under årens lopp och den nya upplagan är i dag lika omfångsrik och rymlig som storebror Golf en gång var. Fast den har förstås också växt i samma takt. En trend som knappast kan fortsätta om motorerna samtidigt ska krympas.

Men man åker riktigt bra i nya Polo, även i baksätet, och får med sig hyggligt mycket bagage. Fast det är förstås ingen långdistansbil för en hel familj med packning.

Högsta betyg i Euro NCAP, låga drift- och reservdelskostnader och högt andrahandsvärde gör att Polo klår det mesta i klassen. Men personligen skulle jag välja 1,6-litersdieseln även om den drar några centiliter mer. Den ger mycket mera bil för pengarna.