Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya lösningar i glesbygden

En ny rapport visar hur antalet mataffärer och bensinstationer i länet sjunker. Länsstyrelsen jobbar aktivt med att hitta lösningar för att bevara servicen i glesbygden.

Annons

Sedan 2009 har en utvärdering av regionala serviceprogram genomförts av myndigheten Tillväxtanalys, på uppdrag av regeringen. Myndigheten har bedömt om mål uppsatta för tillgänglighet till service i form av mataffärer och drivmedelsstationer i Sverige har uppnåtts.

Länsstyrelsen Jämtlands län satte för fem år sedan upp ett mål tillsammans med kommunerna:

"En bevarad eller ökad tillgänglighet till service inom rimliga avstånd genom olika funktionella lösningar".

Peter Malmsten är analytiker på Tillväxtanalys, och har sammanställt utvärderingen som nyligen presenterades för regeringen.

– Man kan inte påverka den utveckling som sker som med utflyttning och ny teknik, men däremot kan man lindra de negativa effekterna på små orter, säger Peter Malmsten.

Att små mataffärer ute i länet måste läggas ner på grund av att människor handlar på stora köpcenter är med andra ord något man måste acceptera. Däremot går det att hitta lösningar för att småorter ska hållas levande.

– Man kan till exempel samordna servicetjänster där apoteksvaror, drivmedel och dagligvaror finns på en och samma plats, säger Peter Malmsten.

På så sätt skulle det kanske inte slå så hårt mot små orter när kommersiella aktörer måste flytta eller lägga ner sina verksamheter.

Både i länet och i övriga Sverige har en minskning av antalet mataffärer och bensinstationer skett.

Enligt utvärderingen fanns 2009 totalt 155 dagligvarubutiker i länet, jämfört med 135 förra året.

Samma siffror för drivmedelsstationer är 117 år 2009 och 110 förra året.

Else-Marie Norin är handläggare på Länsstyrelsens näringslivsenhet. Hon har under perioden sedan 2008 ansvarat för de stöd till kommersiell service som kunnat ges till dagligvarubutiker, drivmedelsstationer och kommuner i länet. Åren 2010-2013 beslutade Länsstyrelsen om cirka 19 miljoner kronor i sådant stöd.

– Beroende på vilket stöd man söker tar vi hänsyn till många faktorer. Förutom befolkningsutveckling, köptrohet och pendlingsvanor tittar vi på syftet med stödet och gör en bedömning av företaget, säger Else-Marie Norin.

Else-Marie Norin menar att målet med åtminstone en bevarad tillgänglighet till service har uppnåtts. En lösning i glesbygden är till exempel möjlighet till hemsändning av dagligvaror, där länsstyrelsen via kommunen går in med stöd för att mataffärer ska ha råd med detta. I övrigt finns inga tydliga lösningar.

– Lösningarna är olika på olika orter och det viktiga är att det finns samverkan mellan olika aktörer, säger Else-Marie Norin.