Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny turism i populärkulturens spår

Flera stora filmer har spelats in i Jämtland på sistone och nya står på tur. Det här kan resultera i en ny form av turism för länet, så kallad popkulturturism. Forskare vid Mittuniversitetet har börjat titta på fenomenet.

Annons

I februari var George Clooney i Singsjön utanför Brunflo vid inspelningen av "The American". Byborna passade på att döpa om skoterfiket till Café Hollywood som fick ett rejält uppsving.

Under året har också den norska filmen "Hjem till jul" spelats in i Östersund, och i dagarna spelas skräckfilmen "Marianne" in i Östersund med omnejd.

Christine Lundberg är forskare vid ETOUR och avdelningen för turism vid Mittuniversitetet. Tillsammans med Maria Lexhagen studerar hon just nu den turism som har uppstått på grund av världsfenomenet Twilight. Böckerna och filmerna om Bella och vampyren Edward har fått människor att vilja besöka platser som förekommer i böckerna och platser där filmerna spelats in. Syftet med Christine Lundbergs forskning är bland annat att ta reda på hur turismnäringen kan ta tillvara popkulturturismen och göra den långsiktigt hållbar.

– Vi tittar på vilka motiv de här turisterna har och vad de vill uppleva. Det vi vet är om popkulturturism är att turisten har en känslomässig koppling till platsen eller karaktärerna. Frågan är hur man skapar ett genuint värde för turisten, säger Christine Lundberg.

Hittills har hon och hennes kolleger inte studerat vad till exempel inspelningen av "The American" har haft för effekt på den lokala turismen. Området är nytt inom turismforskningen och den pågående undersökningen om Twilightturismen är framförallt ett pilotprojekt.

– Men tanken är naturligtvis att studera svenska destinationer också. Vi hoppas kunna överföra vår kunskap från Twilightprojektet till mindre destinationer, säger Christine Lundberg.

Mer forskning behövs innan det går att dra generella slutsatser om den nya turismen. Men redan nu kan hon säga några saker som karaktäriserar den turism som uppstår på grund av TV, film och litteratur.

– Den uppstår snabbt, många destinationer blir överraskade när det plötsligt dyker upp turister. Generellt är det också svårt att förutspå den här formen av turism och effekterna av den. Det hoppas jag att vår forskning ska kunna ge vägledning i, säger Christine Lundberg.

Popkulturturismen är också efterfrågestyrd, eller driven av det intresse som fansen har. En fråga som forskarna också tittar på är om turismen enbart har en kortsiktig påverkan på destinationen eller om den även har förutsättningar att bli hållbar på lång sikt.

– I popkulturturismen ser vi en möjlighet för turismnäringen och upplevelseindustrin att gå samman och skapa värden för turisterna, säger Christine Lundberg.

Fotnot: ETOUR står för European Tourism Research Institute