Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norsk expert varnar för övertro på Meråkerbanan

I går var landshövding Britt Bohlin och länspolitiker i Stjördal för att diskutera Meråkerbanan med transportansvariga i Stortinget. De kom tillbaka väldigt nöjda. Men Norske Skogs rådgivare Jon Ludvig Gjemble är skeptisk och varnar för överpositiva svenskar:

– Svenskarna har en orealistisk syn, behovet av godstransporter på Meråkerbanan är mycket mindre än de tror, säger han.

Annons

”Tror icke på svenskene” är rubriken på gårdagens artikel i norska tidningen Trönder-Avisas nätbilaga där Jon Ludvig Gjemble, seniorrådgivare i logistik vid Norske Skog i Skogn, ger sin syn på Meråkerbanan och behovet av godstransporter västerut.

Gjemble, som är medlem i Nordic Cargo Link och tillskrivs såväl ingående kunskap om transport i Trondheimsområdet som lång erfarenhet av svenskarnas timmertransporter över gränsen, tror inte alls på någon stor ökning av godstrafiken på Meråkerbanan de närmaste åren.

Det blir snarare minskning, menar han. Som bevis anför han Green Cargos beslut nyligen att lägga ner godstransporten i Jämtland. Det visar hur liten den faktiskt är, anser Gjemble, som därför finner det paradoxalt när svenskarna påstår att behovet västerut är så stort.

I stället för den ”hallelujastämning” kring Meråkerbanans elektrifiering han tycker svenska och norska politiker sprider i dag efterlyser han ”ett uns realism”.

– Jag har en helt annan verklighetsbild än de svenska och norska politikerna om de enorma godsmängder som förväntas, säger Gjemble till Trönder-Avisa.

Centerns Håkan Larsson håller inte med Gjemble.

– Jag tror inte alls han har rätt, det finns en enorm potential för transporter på Meråkerbanan, om den bara rustas så det går köra ordentliga person- och godståg, säger han.

Larsson var med på gårdagens möte och säger sig aldrig ha hört en så entydigt positiv inställning i frågan.

– Det man kan säga är att det är väldigt entydigt både från Nord- och Sörtröndelag att man vill elektrifiera Meråkerbanan, säger Larsson och tillägger att även utskottsledamöterna lät positiva. Visserligen togs inga beslut.

– Men när valet är över ska de kontakta svenska trafikutskottet, säger han.

Åres kommunalråd Eva Hellstrand (C) var inte med på mötet men är väl insatt i frågan om Meråkerbanans elektrifiering. Hon säger att godstrafiken bara är en del av elektrifieringsfrågan.

– Det är ju lika mycket för persontransporter, säger hon.

Att det ser ut som det gör i dag är inte konstigt, menar hon, diesellok är otidsenligt och försvårar alla transporter på sträckan. Däremot går det godstransporter på lastbil hela tiden.

– Att köra godstrafik med diesellok är helt enkelt inte effektivt, säger Hellstrand.