Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Norge kör på el

Det är inte lätt att sälja elbilar i Europa. Men det finns undantag. I Norge ökar försäljningen fortast i Europa och nu siktar man på 200 000 laddbara bilar år 2020.

Enligt statistik från organisationen Elbil i Sverige finns det i dag cirka 1 400 laddbara bilar på de svenska vägarna. Det kan jämföras med Norge som har strax över 9 200 elfordon i sin flotta. Organisationen Grønn Bil siktar på att 200 000 ska rulla i vårt västra grannland år 2020.
– Med dagens elbilsfördelar i Norge är det ganska enkelt att nå målet, säger Ole Henrik Hannisdahl, projektledare på Grønn Bil.
Han radar upp argumenten. Elbilen får köra i bussfilen, den slipper vägtullar, kan tankas på över 3 500 laddstationer och parkerar gratis. Men det viktigaste av allt är försäljningskostnaden.
– I Norge är elbilen konkurrenskraftig i småbilssegmentet. Och summan av elbilens ekonomiska fördelar är så stor att det nu lönar sig att äga en. Fenomenet har nått en så kallad tipping point, det vill säga elbilen börjar slå bland den stora massan och snart kommer effekten att synas, säger han.
En pådrivande faktor är den norska importavgiften på vanliga bilar.
– Enkelt uttryckt: Stora bilar är dyra, små bilar med liten motor är billiga. Man har befriat elbilen från avgifter samtidigt som man avgiftsbelagt vanliga bilar. En vanlig bil är, för att prata svenska, skitdyr, fortsätter Ole Henrik Hannisdahl.
I övriga Europa är det tvärtom elbilen som är dyr.
– Därmed inte sagt att andra länder inte kan göra detsamma. Det finns många hjälpmedel som till exempel skattelättnader. Man måste ta aktiva politiska grepp och satsa pengar på det. Gör man inte det så kommer det att ta mycket lång tid, säger Ole Henrik Hannisdahl.
Norrmännen ser ett problem med den tröga försäljningen i Europa.
– För att det här ska fungera för oss är det viktigt att bilindustrin börjar tjäna pengar på sina satsningar. Och just nu är det inga andra än norrmännen som köper elbilar i volym. Det är ett stort problem, säger Ole Henrik Hannisdahl som kan konstatera att elbilen stod för rekordstora 5,2 procent av den totala norska bilförsäljningen i september i år.

Philip Wallin/TT Spektra