Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nonchalera inte säkerheten

Annons

Fakta i målet är att ett godståg åter spårat ur strax söder om Stockholm. Resultatet blev även denna gång stora förseningar. Vad händer den gång ett persontåg spårar ur med flera dödsfall som följd? Var säker på att den arrogans Trafikverket nu visar upp inte duger då. Det är dags att ta järnvägens säkerhetsproblem på allvar.

SVT kunde i tisdags kväll rapportera att den felande växeln haft problem vid 43 tillfällen sen 2008. Det är illa nog. Värre är att flera åtgärder aldrig genomförts. Makadam skulle ha fyllts på, växeln behövde svetsas. Detta har inte gjorts. Strax före lucia rapporterade den statliga entreprenören Infranord – tidigare Banverket Produktion – några lösa bultar i växeln som heller inte åtgärdats.

Men, säger nu Trafikverket, växeln är helt sönderrostad. Några sprickor har inte rapporterats tidigare. "Akuta fel åtgärdar vi alltid", säger man från det hållet. Som om tisdagmorgonens olycka aldrig hade hänt. Eller som om detta skulle lugna någon! Växelfelet hade lika gärna kunnat hända ett persontåg med många döda som följd!

Chansen att hitta det fel som nu orsakat olyckan måste ha varit större om man åtgärdat de rapporterade fel som verket i första läget inte såg som "akuta".

Det vi ser är en arrogans där tjänstemännen som tar emot rapporterna inte lyssnar på den personal som finns ute på fältet. Orsaken är uppenbarligen den organisatoriska uppsplittringen. Den styrande borgerligheten måste göra något åt detta innan ideologisk förblindelse orsakar en allvarlig olycka.