Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Njutbar flöjtjazz

Annons

Flöjt är ett fantastiskt jazzinstrument. Det är i själva verket få instrument som det kan svänga så infernaliskt om i rätta händer.

Desto märkligare då, att det är så få som trakterar det inom jazzmusiken. Oftast är flöjt ett biinstrument för saxofonisten. Väldigt få jazzmusiker har flöjt som huvudinstrument.

För Staffan Hallgren har det dock aldrig varit någon tvekan om vad han sätter främst, men så är han nog också den främste jazzflöjtisten i Sverige, orättvist lite uppmärksammad.

Framför allt är det i utomordentligt fina Pan Trio som Staffan Hallgrens flöjt tidigare låtit höra sig. Men nu lanseras han också välförtjänt som solist i Daniel Lantz Trio på nya CD:n ”On the Tiles”. Det är en ovanligt innehållsrik skiva med både jazzens mest kända standardlåtar, bebop, blues, funk, latinamerikansk calypso och bossa nova samt svensk folkmusik.

Och Staffan Hallgren verkar trivas utomordentligt väl med de unga musikerna i Daniel Lantz Trio. Det är samspelt, energiskt, skönt svängigt och hela tiden inspirerat. Den breda repertoaren visar att den här trion med Daniel Lantz på piano, Mattias Åström, bas, och Daniel Olsson, trummor, inte står främmande för någonting när de möter en rutinerad musiker som Staffan Hallgren.

Mina personliga favoritnummer på skivan är Oscar Pettifords klassiska ”Tricotism” och den kanske allra mest kända beboplåten, Anthrologi, som det svänger så otroligt skönt om med Staffan Hallgren på flöjt.

Daniel Lantz Trio har också passat på att dokumentera sin musik enbart i trioform på CD:n ”Remember when”. Här får lyssnaren njuta av den Bill Evans-inspirerade pianisten i tio nummer, varav han själv skrivit nio och arrangerat rubbet.

Det är Daniel Lantz i helfigur med andra ord och alltsammans mycket njutbart.

Mer läsning

Annons