Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nintendos egensinne

En satsar på att kunna allt. Det gör den andra också. Och den tredje går, som vanligt, sin egen väg.

Annons

Efter månader av läckor och spekulationer avtäckte de tre stora konsoltillverkarna sina nyheter för det kommande året under E3-mässan förra veckan.

Och med tanke på att företagen läcker som såll, blev det väl inga större nyheter.

Sony hårdsatsar på spel i 3D och de nya rörelsekänsliga Move-kontrollerna under parollen ”It only does everything”.

Microsoft lanserade sitt ”Minority report”-inspirerade kontrollsystem Kinect och även om man inte sa det i en slogan så trycker även mjukvarugiganten från Seattle på att det ska finnas något för alla spelare – från skjutglada hardcorespelare till lekfulla barnfamiljer.

I mångt och mycket handlar det så klart om att sno andelar av marknadsledande Nintendo, som har nåt närmast osannolika framgångar med Wii.

Nu ska Microsoft och Sony komma åt barnfamiljernas och casualspelarnas plånböcker.

Och vad gör Nintendo?

De går sin egen väg – som vanligt.

Istället för att möta konkurrensen genom att släppa en Wii HD, eller liknande, väljer man att visa upp ett kassaskåpssäkert spelgalleri med älskade figurer som ”Zelda”, ”Metroid” och ”Donkey Kong” till sin stationära konsol.

Istället riktar man fokus på den bärbara grenen av företaget och lanserar Nintendo 3DS, en bärbar konsol med möjlighet att visa 3D-grafik utan glasögon.

Den nya DS:en kommer även att kunna ta foton i 3D, visa upp 3D-film och ha en rad uppfräschade nätverksfunktioner.

Och det gör man antagligen helt rätt i.

För när konkurrenterna ger sig in i territoriet med rörelsekänsliga kontroller har Nintendo redan en installerad bas av, sisådär 90 miljoner sålda Wii-enheter.

Då är det bättre att tillhandahålla spel till dem än att rafsa ihop en ny konsol i brådrasket.

Istället känns den bärbara satsningen som ett fräscht tillskott på marknaden och en innovation, trogen Nintendos tradition av att bryta ny mark på hårdvarufronten.

Och även om Sony- och Microsoft-fanboys må hata Nintendo så borde man i själva verket tacka dem för att de fortsätter gå sin egen väg.

Hade Iwata och Miyamoto inte gjort det så hade förmodligen inte vare sig Kinect eller Playstation Move sett dagens ljus.

Jens Höglin