Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nintendo förbättrar sitt mästerverk

"Super Mario Galaxy 2" är årets mest efterlängtade spel till Nintendo Wii.

Men är det bara en trött upprepning av det förra spelet, eller har Nintendo lyckats uppdatera sitt mästerverk?

Vi har testat det och kan lova att du inte blir besviken.

Annons

Super Mario Galaxy 2

(Nintendo/Bergsala)

Betyg: PPPPP

Ålder: 3+

Format: Wii

Genre: plattformsspel

För första gången sedan NES-eran (Nintendos 8-bitssystem) släpper Nintendo en uppföljare till ett "riktigt" Super Mario-spel inom samma konsolgeneration (om man räknar in "New Super Mario Bros Wii" är det det tredje).

Och med tanke på hur bra "Super Mario Galaxy" var så är förväntningarna riktigt högt ställda.

Storyn är, i vanlig ordning, inget att ringa hem om.

Mario är på väg till prinsessan Peach för en fika i samband med det stora stjärnfallet, men hans tête á tête blir naturligtvis inställd när ärkefienden Bowser dyker upp i jätteformat och rövar bort prinsessan till Universums mittpunkt.

Nu gäller det återigen för Mario att jaga kraftstjärnor för att kunna tanka sin rymdfarkost i hopp om att jaga rätt på Bowser och prinsessan.

Om du spelat "Super Mario Galaxy" så är du bekant med upplägget. Vår hjälte reser mellan diverse galna galaxer för att leta rätt på stjärnor och stöter på alla klassiska vänner och fiender från Nintendos universum.

Om du, som jag, störde dig en aning på navigationen i den röriga stjärnstationen i det förra spelet så kommer du att jubla i "Galaxy 2".

Nintendo har nämligen valt att använda sig av den klassiska världskartan, vilket gör att du slipper fundera över vad du ska göra härnäst. Tack och lov för det.

Grunden till "Super Mario Galaxy 2" bygger på överblivna banor från utvecklingen av det första spelet, men det betyder inte att det handlar om skåpmat.

Nintendo verkar snarare ha vänt ut och in på sig själva i deras strävan att förbättra spelupplevelsen.

Det vimlar nämligen av nya inslag och förmågor. Mario kan förvandla sig till ett stenklot, borra sig igenom planeter och skapa nya plattformar som moln-Mario, för att nämna ett fåtal.

Dessutom gör draken Yoshi comeback i olika skepnader, för att hjälpa sin gamle vapendragare. I vanlig ordning kan han sluka fiender med hull och hår, men om han blir skrämd så lägger han benen på ryggen. Dessutom så har den gröna draken ett antal överraskningar i bakfickan, även han.

Och som om det inte vore nog med alla spelmekaniska nyheter så är Marios nya äventyr fantastiskt vackert, rent grafiskt. Glöm snacket om att Wii skulle vara begränsad av hårdvaran. "Galaxy 2" matchar några av de snyggaste platformsspelen till Playstation 3.

Det kanske inte är lika högupplöst, men designen och uppfinningsrikedomen gör att man lyckas skapa en underbart organisk sagovärld.

Trots att "Super Mario Galaxy" var ett av de mest hyllade spelen 2007 så lyckas faktiskt Nintendo förbättra sitt mästerverk, mot alla odds.

Alla ingredienser har förbättrats, från bandesignen till den lättöverskådliga kartan. Och i vanlig Nintendo-ordning så bjuder man på en närmast manisk känsla för detaljer och kvalitetskänsla.

Vågar vi kora årets bästa Wii spel redan nu?

Jag tror det.