Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nikon etta på den japanska marknaden

Försäljningen av systemkameror har under året ökat kraftigt i Japan.

Annons
Försäljningen av systemkameror har under året ökat kraftigt i Japan. Nikon har nu knipit förstaplatsen från Canon, men tillsammans står de fortfarande för 70 % av försäljningen.

Med nästan 34% har Nikon den största andelen på den japanska marknaden när det gäller kameror med utbytbar optik. Förra årets siffror låg på 32 %. Nikons D90 har varit den bäst säljande kameramodellen, med 13 % av den totala försäljningen av systemkameror i Japan.

Tidigare ettan Canon går från en marknadsandel på 39% (2009) ner till 32% (2010). Trots detta så rapporterar både Canon och Nikon en kraftig vinstökning under det senaste halvåret, jämfört med samma period 2009.

Genomslaget för spegellösa kameror har varit stort i Japan, och Panasonic är den tredje största tillverkaren med en marknadsandel på över 10%. Pentax, Olympus och Sony ligger alla tre på ungefär samma nivå, runt 7,5%. Men där Panasonic, Pentax och Olympus har ökat sin andel av marknaden, har Sony tappat något.

Makoto Kimura, NIkons president, har ocksÃ¥ tillkännagivit att  Nikon arbetar med utvecklandet av en ny systemkamera, »möjligen utan spegel«. När den kommer ut är inte klart, men troligtvis nÃ¥gon gÃ¥ng under Ã¥ret eller 2011.

Läs mer här.


/Sara Gustavsson

Kamera & Bild