Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nedgrävd el till motionärernas jubel

Gräva ner kabeln i marken i stället för att ha den hängandes i luften.
Ja motionsspåren i Bergs kommun ska en gång för alla säkras mot stormar.

Annons

I tur och ordning och under en fyra till femårsperiod ska det som i dag är obrukbart bli motionärernas tillhåll igen. Så kan beslutet sammanfattas som klubbades igenom av en enhällig kommunstyrelse på tisdagen. De motionsspår som vid stormen Ivars framfart i Bergs kommun blev skadade ska repareras och säkras för framtiden.

– När vi ändå ska göra något, för det lär ju inte vara den sista stormen som drabbar oss, så vill vi säkra det en gång för alla, säger Karin Paulsson (S) kommunalråd i Bergs kommun.

Konkret har kommunen nu bestämt att man ska rusta och säkra samtliga åtta motionsspår mellan åren 2015 till 2019. Det innebär att ny belysning i form av LED- lampor ska sättas upp, ny stolpar ska sättas ner och elkabeln som nu hänger i luften ska grävas ner.

– Vi kanske göra det på fyra eller fem år vi kan inte göra det på ett och samma. Sen hur det ska finansieras det får vi se sen, hur vi läggar upp det, säger Karin Paulsson.

Tjänstemännen har gjort en beräkning för hur mycket reparationerna kan komma att kosta totalt för alla åren . Dessa beräkningar ligger på närmare 15 300 000 kronor. En summa som man tror kan förändras.

– Först ska vi göra en anbudsupphandling för att se vad det egentligen kan kosta, sen har vi försäkringsbolagen. Vi får se efter upphandlingen vad prislappen hamnar på, säger Karin Paulsson.

Förhoppningen är att något motionsspår ska vara klart till nästa vinter. Men vilket motionsspår det blir vet inte kommunen i dag.

– Vi mäktar inte med att ta allt i samma sväng, vi måste dra ut på det. Man kan säga att det blir ju en delikat uppgift för oss att välja vilken turordning vi ska göra det efter, vilket spår som blir det första, säger Karin Paulsson.