Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Naturen är vår främsta produkt

Naturen. För den absoluta majoriteten av länets turister är den starkt kopplad till besöket här. Så har det varit i drygt 130 år och lär så förbli.

Annons

Jämtland har en lång historia av turism. Till Åre kom turismen på slutet av 1800-talet, ungefär samtidigt öppnade ett pensionat i Fjällnäs.

– Eftersom naturbaserade upplevelser är vår främsta besöksanledning så är det mycket viktigt med en hållbar utveckling inom turistnäringen, säger Mats Forslund, vd för Jämtland Härjedalen turism, JHT. Vi kan inte såga av den gren vi sitter på.

Mats Forslunds kontor pryds av två turistaffischer från 1990-talet. En kvinna hukar och dricker vatten ur en kristallklar fjällbäck på ena bilden. Det förenar henne med de luftgäster som anlände med den nyanlagda järnvägen i Åre och de första gästerna på Fjällnäs pensionat som lockades hit för rekreation i frisk luft. Och så lär det förbli även i en överskådlig framtid.

– Jag tror att turismen 2025 kommer vara fortsatt naturbaserad, säger Mats Forslund. Sen hoppas jag att vi fått till en rejäl upprustning av det statliga fjälledsnätet, det är nu 40 år sedan det gjordes en ordentlig satsning där. Kanske har vi fått en nationalpark i västra delen av fjällvärlden. Där hoppas jag att det är vanligt att gästerna väljer att guidas runt i parken av någon av de många kunniga guiderna som finns där. Jag tror att det kommer att vara en kvalitetshöjning på alla aktiviteter som erbjuds, till exempel på cross country-cykling, säger Mats Forslund. Sen kommer den jämtländska gastronomin att vara fortsatt viktig.

Att kunna finansiera stora investeringar för turismen kommer också att vara en stor fråga i framtiden. Liftar, fjällstationer och annan turistisk infrastruktur kräver massor av pengar när de byggs.

– Vi vet att stora investeringar ger stora effekter på turismen, som förra årets stora liftutbyggnad I Åre, men vi saknar ett bra sätt att mäta det, säger Mats Forslund. Där samarbetar vi nu med turistforskningsinstitutet Etour för att ta fram mätmetoder.

En annan viktig faktor är infrastrukturen. Utan vettiga kommunikationer så kan turisterna inte ta sig hit. En utbyggd järnväg är väl inte att vänta på tio års sikt. Men Mats Forslund skulle gärna se dubbelspår hela vägen.

Inhemsk turism står i dag för den största delen av turismen i länet. Men möjligheter att öka turismen finns utomlands. De stora tillväxtländerna Kina och Indien har en växande, resesugen medelklass.

– Vi har redan sneglat på Kina, säger Mats Forslund. Men det är inte helt enkelt, att ta sig in på en ny marknad kräver resurser i form av uppbyggnad, kompetens och värdskap. Det finns också en del kulturella utmaningar. Hade vi 100 miljoner till så skulle det kunna göras nu.