Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nämndemän behövs för rättssäkerheten

Annons

Nämndemännen vid de olika domstolarna har under året blivit utsatta för en utredning beträffande deras närvaro vid domstolarna. Denna nämndemannautredning har lämnat sitt förslag som nu är ute på remiss. Denna utredning föreslår en hel del "radikala" förslag. Bland annat att inga nämndemän ska delta i hovrättsförhandlingar. I tingsrätten ska heller inga nämndemän delta om den föreslagna påföljden för brottet understiger 2 års fängelse. Vidare ska nomineringen av nämndemän kraftigt förändras. Dessa tre förslag är väl de som sticker ut mest - men det finns även en hel del andra förslag vi tycker begränsar samhällets insyn i domstolarna. Man ska väl inte förneka att det även finns en del förslag som vi ser positivt på. Bland annat ska det vara enklare att entlediga en nämndeman. Domstolar och Domstolsverket ska ta större ansvar för kompetensutbildningen - dock ska vi inte bli juridiskt utbildade. Vidare skärps kravet på nämndemännen genom att man granskar deras straffregister. Ersättningsfrågan föreslås förändras till det bättre jämfört med dagens.

Under senare tid har Hovrätterna kommit med två domar som upprört allmänheten. Dels har vi den s k "gruppvåldtäkten" där tingsrätten dömde de åtalade till påföljd samt skadestånd medan hovrätten helt frikände. Nu senast var det fallet där en pojkvän lagt ut sitt sexuella umgänge med sin flickvän på nätet. Tingsrätten dömde till ungdomstjänst samt ett stort skadestånd. Även här har hovrätten förändrat denna dom och bland annat nedsatt skadeståndet kraftigt. Motiveringen till detta var bland annat att dagens ungdom är mer frigjorda och öppna beträffande sitt sexliv och de ser därmed betydligt mildare på sådana här fall.

Vad är det då för skillnad mellan tingsrätt och hovrätt? I tingsrätten sitter det tre nämndemän och en lagkunnig. I hovrätten sitter två nämndemän och tre lagkunniga.

Av detta kan man dra slutsatsen att de lagkunniga gör helt andra bedömningar än nämndemännen.

Det är detta vi ser som den stora risken att om de föreslagna förändringarna genomförs kommer påföljderna enbart att grundas på de lagkunnigas bedömningar. Detta har ju visat sig, med de två refererade domarna, ej stämmer överens med allmänhetens syn på dessa brott.

Nämndemännen har ju blivit tillsatta för att bland annat vara allmänhetens öga och öra i domstolarna och vi ska tillsammans med den lagkunnige bedöma fallet. Genom livserfarenhet (studier-arbete) och erfarenhet från domstolsarbetet är de väl kompetenta och behövliga i domstolsförhandlingarna.

12 oktober hade Östersunds Tingsrätt öppet hus med många besökare. Vid samtal med en av dessa framkom en åsikt om hovrättens domare - de karaktäriserades med både det ena och andra mindre smickrande epitetet. Dessa är något som jag absolut inte sympatiserar med - men det visar ändå allmänhetens åsikt. Vi ska givetvis inte vara emot förändringar och hoppas att fler yngre intresserar sig för nämndemannauppdraget.

Jag hoppas verkligen att stora delar av denna utredning förpassas till det runda arkivet och att det i stort får fortsätta som det är idag.

Bert Nyman Nämndeman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel