Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musikälskande fotograf som fastnade för den rörliga bilden

/

Länstidningen fick en lång intervju med regissören till ”The American” som just nu spelas in i Singsjön i Brunflo. Det blev ett samtal om hur Anton Corbijn tröttnade på att göra musikvideor, hur mycket han gillar Sverige och att misslyckas är en del av processen kring arbetet.

Annons

Filmen ”THE American” som ska börja spela in öppningsscenerna i dag i Singsjön regisseras av Anton Corbijn.

Han har varit ute och shoppat lite när jag och fotografen Robban Henriksson träffar honom på hotellet där han bor under vistelsen i Östersund. Det blev ett samtal om den aktuella filmen, känslorna för Sverige – och U2.

Trots att han är mitt inne i en inspelning av storfilm så är Anton Corbijn avspänd.

Du spelar in film i Jämtland. Varför Jämtland?

– Filmen är baserad på boken ”A very private gentleman” där en kort scen utspelas i Sverige. I början ville vi ha en scen med en sjö som vi visste skulle vara frusen. Och det är det inte i södra Sverige, säger Anton Corbijn.

Filmens stora stjärna är George Clooney som i en intervju uppgett att han inte varit i Sverige. Det har däremot Anton Corbijn varit.

– Jag har nog varit i Sverige 50 gånger. Första gången var 1982. Då var jag här med U2, säger han.

Ja, du ju har jobbat med dem.

– Jag har varit deras fotograf i 28 år.

Då var de ett ganska litet band.

– Visst. Men jag var ganska liten då också, garvar han.

Anton Corbijn gör en tankepaus. Sedan forsätter han.

– Jag gillar ju Sverige. Jag har samarbetat med flera svenska artister som Ulf Lundell och Sophie Zelmani. Jag har till och med ett hus här, berättar Anton Corbijn.

Var då?

– I södra Sverige.

Arbetet med artister har handlat om både fotografier och musikvideos. Anton Corbijn har gjort några av världens mest berömda skivomslag och är en gigant inom musikfotot.

Bland annat har han gjort de flesta av U2:s skivomslag. Dessutom har han regisserat många omtalade musikvideor som exempelvis Depeche Modes ”Enjoy the Silence”.

Du har ju tagit steget från stillbilder till musikvideor och sen till film. Vad har du tagit med dig för erfarenheter?

– Jag har lärt mig väldigt mycket av musik. Musik är något jag alltid brytt mig mycket om. Från stillbilder har jag lärt mig konceptet med historieberättandet.

Vilken av alla musikvideor som du har gjort är du mest nöjd med?

– Det finns både kreativa och mänskliga processer inblandade som är väldigt speciella och som man sedan kommer ihåg. Till exempel som när vi var i Johnnys (Cash, reds anm) hus. Det var när vi gjorde videon till Delia’s gone. En video som jag också kommer att tänka på är U2:s ”One”.

Berätta om den.

– Det var ju två videor för ”One”. Jag gjorde den första. Den som har Trabanter i. Vi spelade in den i Berlin. Jag minns till och med hur jag var uppe i 48 timmar och målade de där Trabanterna. Det var en riktig upplevelse.

Numera gör Anton Corbijn väldigt få musikvideor.

– Jag slutade göra videor när jag märkte att jag tappade intresset för vad som var på MTV, säger han.

Anton Corbijn är mitt inne i ett stort projekt med filmen ” The American”. Och har mängder av succér bakom sig.

Oroas du någon gång över att du ska misslyckas?

– Egentligen inte. För det händer hela tiden. Jag är fortfarande inte så säker att jag bara kan fotografera utan vidare. Och det finns alltid något intressant i ett misslyckande. Att misslyckas är en del av processen kring arbetet tror jag.

Efter intervjun är det dags för Länstidningens fotograf Robban Henriksson att släpa med sig Corbijn runt i foajén på Clarion för lite bilder. Men först kommer en kvinna som tålmodigt väntat med ett block under armen och frågar snällt.

Och visst får hon en autograf.

I vanliga fall så brukar inte de som ska fotograferas för LT ha andra synpunkter på ”plåtningen” än att de hoppas att bilden ska bli bra. Men Anton Corbijn har som väntat full koll på var det bästa ljuset finns. Han börjar genast fundera på var han ska stå.

Som sista bild så vill Robban ha Anton Corbijn utomhus. Han går med på det lite motvilligt.

– Jag får inte bli sjuk, säger han lite oroligt.

Mer läsning

Annons