Skivrecension: Systraskap "MVIMW"5

/

(Bassonga)
Betyg: 5

Annons

Förväntningarna på Sabina Wärme och Amanda Lindgrens debut har varit rätt stora. Just därför blev jag förvånad över att jag hela tiden blir golvad av deras energistarka syntpop. Över att de hittar nya vägar och att de framför en experimentell musikalisk resa, med en självklar känsla för igenkänning och melodier som fastnar.

Musikaliskt så känns Systraskaps debut som ett underbart ihopkok av olika influenser. Det finns likheter med Trickys "Maxinquaye", Massive Attack och Depeche Mode. Med stämsång a la First Aid Kit, Daft Punks debut "Homework" och The Knife. Men egentligen bara för att Systraskap också är en elektroduo och att de stundtals får in ett par riktigt snygga melodier mitt i alla ljudeffekter. Efter det upphör alla likheter.

Systraskap är ett band med en helt egen agenda och ett helt eget konstnärsskap. Systraskap tillhör kategorin av band som har en djup originalitet 2015. Trots att vinylfarbröder runt om på nätet kvider att det inte finns några originella grupper i dag. Systraskap är motbeviset. Men också motgiftet i en värld allt mer cynisk och trångsynt. "Society kill my soul. Popularity won't make me whole". Med sitt målande musikspråk skapar de musik som får lyssnaren att associera i väg bortom all tid och rum. Karga ljudlandskap blandas med små vackra melodier. Som en kall sommardag på kalfjället.

Eller en het eftermiddag på fel sida av storstan. Inledande "Let's start a revolution" målar upp en musikalisk postapokalyptisk bild av att allt egentligen är för sent. Där rika vita män i slips förgiftat varenda sjö, skog och population som finns i sin förtvivlade jakt på pengar. Av ren självbevarelsedrift krävs då en revolution. Oavsett vad man tycker. En rätt dyster mollbetonad start, kan tyckas. Men en perfekt utgångspunkt för ett album som vill ruska om, väcka och förtydliga samhällsutvecklingen just nu.  Titelspåret "My voice is my weapon" är strålande elektronisk och politiskt laddad syntboogie. Samt det nav som hela plattan är fäst vid. Allt är åt helvete, människor har förstört för dig och din omgivning. Det du kan göra är att säga vad du tycker. Och dansa och ha kul. Oförenligt egentligen, men Systraskap lyckas på varenda nivå.

Jag har aldrig gett högsta betyg till en debut eller en svensk platta tidigare. Men nu i dag, i Sverige 2015, så känns "MVIMW" lika viktig som när Daft Punk släppte sin debut "Homework". Dessutom tillför Systraskap en dimension av samhällskritik och genusmedvetet engagemang, som både roar och oroar deras dansata syntskapelser. "MVIMW" är helt enkelt en platta med många lager och bottnar att det är omöjligt att göra något annat än att hylla den. Så coolt. Så genomarbetat. Så smart. Så dansant.

Annons