Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

MP: s reklamchock

Annons

Mitt i den djupaste kris som media har upplevt så gör MP ett utspel i riksdagen där man föreslår att reklam ska förbjudas helt eller delvis eller i vart fall beskattas väsentligt hårdare. Enligt Riksdagens protokoll så sa MP följande i riksdagsdebatten: 

"Det finns flera sätt att minska reklamen, till exempel att endast den som uttryckligen ber om direktreklam ska få den. I en motion har jag tillsammans med några gröna kolleger föreslagit bland annat det och ett antal åtgärder för att minska reklamen och dess negativa konsekvenser. Det vi talar om i dag är skatt på reklam. Det är ett viktigt reklamdämpande verktyg. Mot bakgrund av nämnda negativa effekter av reklam bör trenden att skatt på reklam minskats i Sverige vändas. Reklamskatt kan ses som en miljöskatt, då den kan bidra till att minska miljöskadlig konsumtion".

Vad skulle den här morgontidningen kosta utan reklam? Hur ska det lokala näringslivet nå sina kunder utan reklam, och hur ska vi konsumenter kunna få ta del av attraktiva erbjudanden utan reklam och annonser? Vi ser inte reklam som någonting negativt utan någonting som tillför ett mervärde för den lokala tidningen, såväl för läsare som annonsörer. Reklam är inte skadligt som MP skriver utan en del av marknadskedjan från tillverkande företag till slutkonsumenten.

Att svenska folket har tillgång till en stark lokal journalistik är ett mycket viktigt demokratiskt verktyg. Ett medieföretag är i den bemärkelsen inte ett vanligt företag utan här krävs det en samverkan med samhället för att vi ska säkerställa en mångfald på medieområdet, och tillgång till en stark och levande lokal journalistik. Media har en viktig roll i demokratins tjänst och skall vara en viktig kraft för att ur allmänhetens synpunkt vara maktens granskare.

När media på grund av förändrade konsumtionsvanor står inför omställningsproblem så menar vi att det är viktigt att tänka nytt och att tänka framåt. Staten har genom politiska beslut gett tre statliga medieföretag ca 8 miljarder per år i garanterade intäkter. Är det nödvändigtvis rätt modell för framtiden eller ska man inte ge den som verkligen levererar lokala nyheter tillgång till ökade intäkter för att garantera den lokala journalistiken? Det kan ske på olika sätt och här måste en ökad samverkan ske mellan olika aktörer. Vad vore en lokal P4 nyhetssändning en vardagsmorgon utan den lokala morgontidningens nyheter framtagna av de många journalisterna som finns på morgontidningen?

Det är för oss mycket svårt att förstå varför Miljöpartiet vill chockhöja reklamskatten för de svenska medierna. På vilket sätt skulle det underlätta den kris som mediebranschen just nu genomgår?

 

Ulf Berg (M), Lars Beckman (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel