Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Motorvärmare bra för miljön

Motorvärmaren kan spara både pengar och miljö. Samtidigt är moderna kontaktvärmare mindre effektiva än de insticksvärmare som användes förr i tiden.

- Kontaktvärmarna är främst avsedda att värma oljan i motorn för att minska slitaget vid kallstarter, säger Terje Eklund på Motormännen.

Annons

På äldre bilmodeller monterades insticksvärmare inne i själva motorn där de värmde upp kylvattnet och med det hela motorn. Det här gjorde att den kom upp i rätt arbetstemperatur samtidigt som det snabbt blev varmt inne i kupén. I dag värmer kontaktvärmarna ofta bara oljan eller motorblocket, vilket inte ger samma komfort eller är lika effektivt.

Terje Eklund menar att det finns två förklaringar till att moderna bilar har den här typen av motorvärmare. Dels saknas det frostplugg på nyare modeller, dels finns det en hel del elektronik som kan ställa till med problem.

- Insticksvärmarna höjde temperaturen på motorns kylvatten. I en modern motor finns det dock olika givare som kan luras av det varma vattnet, vilket i värsta fall kan göra att motorn får för mycket eller för lite drivmedel och blir omöjlig att starta, säger han.

- Men ur komfort- och miljösynpunkt var de gamla insticksvärmarna överlägsna.

Trots att de moderna lösningarna är mindre effektiva än de gamla rekommenderar Terje Eklund ändå regelbunden användning av motorvärmare. Genom att låta värmaren vara inkopplad i upp till en och en halv timme, beroende på hur kallt det är, blir motorn varm snabbare samtidigt som de skadliga utsläppen minskar.

Värt att tänka på är att motorvärmaren inte ändrar katalysatorns reningseffekt direkt efter start eftersom själva katalysatorn inte förvärms.

- Men det är solklart att motorvärmaren bidrar till en bättre närmiljö. Dessutom kan bränsleförbrukningen de första kilometrarna mer än halveras, säger Eklund, som tillägger att tillgången på eluttag till motorvärmare inte är speciellt väl utbyggd.

För de allra flesta bilister handlar det om det egna vägguttaget på garaget och i bästa fall en dosa vid jobbet. För den som tar bilen till stormarknaden finns det sällan några eluttag att tillgå.