Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vectra en bil för hela familjen

/
  • Opel Vectra är körvänlig och välisolerad med behagligt lågt kupéljud. Foto: Björn Olsson
  • Baksätet är stort och får toppbetyg med trepunktsbälten för tre personer, djup sits och ordentligt med takhöjd.
  • Bagaget är väl tilltaget och med fällt baksäte är nästan allt möjligt.
  • Högtalarna i Opel Vectra förmedlar både ljud och design.
  • Inredningen är stram med funktionell instrumentering utan stora åthävor. Snyggt och rejält på samma gång.

Opel Vectra Kombi är bekväm med stora utrymmen – som gjord för den långresande familjen. Är fjädring och spindelleder dessutom i bra skick är det bara köra.

Annons

Opel Vectra-generationen som kom 2002 finns med många motoralternativ och karosserna sedan, halvkombi och kombi. Testbilen är en kombi från 2004 med en tvåliters turbomotor på 175 hästkrafter med en sexväxlad manuell låda som rullat 14 800 mil. Sedan- och halvkombin vilar på samma plattform som Saab 9-3 medan kombin står på en längre grund.

Det är inte så konstigt att långmilaren känns lite sliten på sina ställen. Jag noterar att bromsskivorna är i bra skick, medan växellådan inte är helt stringent. Fram- och bakvagnen knarrar – det märks särskilt över höga vägbulor. Möjligen är framvagnen felinställd för bilen sticker kraftigt åt höger när jag bromsar hårt och jag tror inte att det är däcken som spökar.

Testbilens däck har en 225/45/17-profil och konditionen är det inget fel på. Däremot är körningen emellanåt en aning spårig och vinglig vilket på dåliga vägar kan bero på den lägre profilen. Eller så beror det på det som handlaren kallar framvagnsinställning.

I övrigt trycker den 175 hästar starka turbomotorn (samma som i Saab) iväg Vectran med ett kick. Jag sitter i en körvänlig, välisolerad kombi med behagligt lågt kupéljud.

För förare och passagerare i framsätet höjs komforten ytterligare ett snäpp genom testbilens sportstolar som har klarat slitaget utmärkt och som skulle få ett ännu bättre omdöme om de hade en aning längre sittdyna. Baksätet är stort som ett öppet hav och får toppbetyg med trepunktsbälten för tre personer, djup sits och ordentligt med takhöjd.

Kombin är 13 centimeter längre än sedanen och en del av detta kommer baksätet till godo. Lastbarheten i bagaget är synnerligen god och med fällt baksäte är nästan allt möjligt.

Inredningen är stram med funktionell instrumentering utan stora åthävor. Man känner sig säker, Vectran fick fyra stjärnor 2002, bakom den höga instrumentbrädan som i testbilen är svart med grå, horisontellt gående lister. Snyggt och rejält på samma gång. Samma sak gäller exteriören: en autobahnvagn som gjord för att tugga i sig mil.

Att Vectran servas var 3 000:e mil betyder färre verkstadsbesök och lägre serviceutlägg. Enligt Opel/Saab-handlarens uppgifter blir kostnaden inte mer än cirka 12 400 kronor för 12 000 mil. Vem slår det?

Vectra har inte dragit på sig några större driftproblem, däremot hittar jag noteringar om varierande elektronikproblem.

Avgassystem och koppling drar upp reparationskostnaden (se faktaruta), vilket får samma handlare att informera om att han inte behövt byta ett enda avgassystem på Vectra-modellen som kom 2002.

Förutom 1,8-litersmotorn har Vecta underhållsfri kamkedja. Det är en viktig konsumentupplysning liksom att Vectran fick höga betyg i Vi Bilägares rostbarometer.

Mer läsning

Annons