Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens snabbaste limousin är här

/
  • Som en gigantisk Skogaholmslimpa. Fast bakad i Tyskland. Men Porsche Panamera är faktiskt snyggare i verkligheten än på bild. Men vacker? Nej!  Foto: Rolf Gildenlöw

Porsche Panamera är bilen alla entusiaster snackat om de senaste tre åren. I alla fall i Tyskland. Det är också där bilen nu premiärvisas och för första gången får provköras. Nyfikna medtrafikanter med mobilkameror jagar mig när jag styr ut i omkörningsfilen på autobahn med världens snabbaste limousin.

Annons

Den är inte vacker. Porsche Panamera ser ut som en limpa som fått jäsa för länge, med en för märket karaktäristisk nos och en nästan lika karaktäristisk bakdel. Men däremellan verkar det mesta ha värkt fram under ångest.

För att rymma fyra åkande i limousinklass blev den produktionsklara bilen gigantiskt stor. Nästan fem meter lång och två meter bred! Och två ton tung. Så byggs den också på samma monteringsband i Leipzig som jättejeepen Cayenne. Med i princip samma drivlina.

Tre versioner är aktuella för Sverige: Panamera S, Panamera 4S och Panamera Turbo. Alla tre har en 4,8-liters V8-motor som i de två förstnämnda modellerna ger 400 hästkrafter. Överladdad med dubbelturbo bjuder den på ytterligare 100 hästar och dessutom ett vridmoment på hela 700 newtonmeter.

Lägger du till 24 000 kronor för ett Sport Chrono Package får du även tillgång till en knapp som sätter extra fart på turboaggregaten. Då vrider maskinen ur sig ytterligare 70 newtonmeter och toppfarten blir 303 kilometer i timmen.

Panamera S och 4S har bara tillgång till 400 hästar – men jag kan försäkra att det räcker. S-modellen är bakhjulsdriven medan 4S och Turbo är fyrhjulsdrivna.

Panamera S har en manuell sexväxlad låda som standard medan de två övriga har en sjustegad PDK-växellåda, det vill säga en transmission med dubbelkoppling som kan växlas både manuellt och med automatik.

Den enklaste versionen, Panamera S, överraskar med att vara roligast att köra. Panamera 4S, som förväntas bli bästsäljaren i Sverige, känns lite överviktig medan Panamera Turbo är en fullfjädrad (om än luftfjädrad) sportvagn som nästan tar andan ur sin förare. Trots att hastighetsmätaren passerar 250 kilometer i timmen går det att samtala i normalt tonläge – imponerande.

Men skulle du vilja njuta av extra avgasmuller finns det en knapp i mittkonsolen som släpper fram mer bastanta bastoner ur dubbelpiporna bak. När du stannar vid ett trafikljus blir bilen dock helt tyst: motorn slocknar automatiskt och startar inte förrän du släpper bromspedalen.

Bilen trivs bäst på autobahn men överraskar positivt på slingrande alpvägar. Fast i stadstrafik är den lite väl klumpig.

Historiskt sett har Porsche gjort flera försök att skapa nya modeller vid sidan av klassiska 911, utan att lyckas. Men jättelika Cayenne, som ingen trodde på, blev en gigantisk kassako för Porsche. Nu hoppas man kunna göra om bravaden med Panamera. Fan trot.

Till Sverige kommer de första bilarna i augusti med ett startpris på 1,1 miljoner. För 4S vill man ha 1,2 miljoner och för Turbo knappa 1,6 miljoner.

Mer läsning

Annons