Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trimmad bil kan bli en dyr affär

/

Massor av nya hästkrafter och lägre bränsleförbrukning utlovas i annonserna om motortrimning. Men det som inte står är att varje förändring av motorns effekt gör din bil olaglig. Samtidigt som fabriksgarantierna och ibland även försäkringarna upphör att gälla.

Annons

Visst låter det lockande att få fler hästkrafter med hjälp av bara ett litet chip eller en liten box i motorn. Inget filande på kolvar och topplock, inga nya drev och dyra avgassystem – inte ens en ökad bränsleförbrukning.

Tvärtom lovas det i många annonser i motortidningarna att bilen ska dra mindre bränsle och släppa ut mindre avgaser.

– Även om det låter lite för bra för att vara sant så är det i alla fall inte lagligt, säger trafikpolisen Ruben Börjesson. Alla bilar från och med årsmodell 1998 är helbilsgodkända och får i princip inte ändras alls. Och det gäller främst sådant som påverkar miljö och säkerhet.

Teoretiskt sett är det möjligt att låta den trimmade bilen genomgå en ny registreringsbesiktning för att den på så vis ska bli godkänd med den högre motoreffekten men i praktiken lyckas det nästan aldrig. Det är nämligen biltillverkaren, inte Bilprovningen, som ska godkänna alla förändringar. Och i den mån Volvo eller Saab, eller vilket fabrikat det nu gäller, accepterar någon form av trimning så ska den vara gjord hos en märkesverkstad och med komponenter de själva certifierat. Prylar som är inköpta på andra håll eller mjukvaror nedladdade via internet får nobben.

Men trots att det alltså är olagligt att trimma sin bil säljs det mängder av trimningsutrustning. Så länge risken för upptäckt är liten lär försäljningen också fortsätta. Varken polisen eller Bilprovningen har den utrustning som behövs.

Men om något händer kan det bli problem med både garantier och försäkringar. Även om man plockar bort trimningsdelarna så lämnar de spår efter sig i bilens datoriserade motorstyrningssystem.

Många leverantörer av trimningsutrustning utlovar egna garantier men det är inte säkert att de är så mycket värda i händelse av ett dyrbart motorhaveri. Biltillverkaren behöver nämligen bara bevisa att bilen varit trimmad för att slippa ifrån sina garantiåtaganden medan trimningsfirman kan kräva att bilägaren ska bevisa att skadan orsakats av just deras utrustning för att deras garantier ska gälla.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Mer läsning

Annons