Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trimma bilen lagligt och riskfritt

/
  • På Bilprovningen kan personalen ha svårt att upptäcka om en bil är trimmad eller ej. Men oavsett om du blir påkommen med en olagligt trimmad bil eller inte så är det du som åker på en saftig räkning om motorn havererar eftersom garantin inte gäller.Foto: Anders Wiklund/Scanpix
  • Det har blivit lättare att trimma bilen nu genom ny, nedladdningsbar programvara från nätet. Men låt dig inte luras att köpa en trimsats som inte är certifierad.  Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Många bilägare lockas att trimma sina bilar med hjälp av ny programvara. Men det finns risker med att göra ingrepp i motorns styrning.

– Den som inte registreringsbesiktigar bilen efteråt begår ett lagbrott, säger Peter Ekman som är tekniker på Bilprovningens huvudkontor.

Annons

Förr var det en hel vetenskap att trimma bilen. Men i dag räcker det med att ladda ned en ny programvara för att motorn ska få nytt liv. Det här innebär att i stort sett vem som helst kan göra en programvaruförändring på både turbomotorer och motorer med elektroniskt styrd insprutning. På Bilprovningen följer man utvecklingen med ett visst mått av oro.

– Det är ytterst få bilägare som begär en registreringsbesiktning i samband med att de laddat ned ny programvara. Samtidigt tror vi att det finns ett mycket stort mörkertal. En inte alltför kvalificerad gissning är att de flesta inte talar om för oss att programvaran är ändrad.

Bilprovningens möjligheter att kontrollera huruvida bilen är trimmad eller ej vid besiktningen är begränsade.

– Om motorn bullrar för mycket eller om avgasemissionerna överstiger gränsvärdena blir det naturligtvis en anmärkning och ett föreläggande om ombesiktning. Men att avgöra om en bil har 150 eller 180 hästkrafter är omöjligt för oss eftersom vi bara kör en kort runda med bilen i samband med besiktningen.

Peter Ekman menar att det finns flera risker med att trimma bilen med programvaror som inte är certifierade och typgodkända. Dels sätts alla garantier ur spel: om du exempelvis råkar ut för motorhaveri som kostar tusentals kronor att åtgärda på en verkstad får du inte ut ett öre på garantin om bilen visar sig vara chiptrimmad. Och dels är risken stor att försäkringsbolagen reducerar ersättningen vid en skada och du får står för en stor del av reparationskostnaden själv.

– Dessutom finns det även en miljöaspekt på det hela. Tillverkarna optimerar motorerna så att de klarar gällande miljökrav samtidigt som bränsleförbrukningen hålls nere. Många trimsatser är i stället utvecklade för att ge maximala prestanda.

... det inte är förbjudet att ta fram och sälja olika typer av trimsatser. Men det är förbjudet att montera och använda sådana som inte är certifierade. Förändringar av prestanda kräver alltid en ny registreringsbesiktning för 650 kronor. Om förändringen inte är certifierad av tillverkaren blir bilen underkänd. (TT Spektra)

Mer läsning

Annons