Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att se skillnaden – men det är en ny Volvo

/
  • Ska Volvo hänga med i premiumligan gäller det att ge ägaren den rätta kvalitetskänslan bakom ratten. Det har man lyckats bra med. Men samtidigt har konkurrenterna i den här divisionen också flyttat fram positionerna.
  • Ser du skillnaden? Nya Volvo S80 årgång 2010 har en annan spoiler i fronten och ett större emblem  i grillen.  Det har hänt mer på insidan och under huven. Foto: Glen Percival
  • BMW 525d379 000 kronor.Bästa dieselsexan i klassen. Bästa köregenskaperna.
  • Audi A6 2,7 TDI362 400 kronor.Ingolstadts stolthet står för mest premium i det här sällskapet.
  • Mercedes E280 CDI450 900 kronor.Dyr. Ny modell släpps i Sverige nu    i dagarna. Den lär inte bli billigare.

Du måste titta minst två gånger för att se att det verkligen är Volvos nya flaggskepp S80 du har framför dig. Läser du inte väldigt noga i den tekniska beskrivningen av dieselmotorn som knattrar under huven anar du inte heller de stordåd som uträttats av motorteknikerna i Skövde. Men bakom ratten ute på motorvägen känns skillnaden.

Annons

Volvos nya 2,4-liters dieselmotor har i princip bara D5-beteckningen gemensamt med den förra generationen. Hävdar Volvo. Men det är en sanning med modifikation eftersom det i grunden är samma maskin med samma konfiguration och samma slagvolym. Men teknikerna i Skövde har filat i tre år på snart sagt varenda detalj, försett den med keramiska glödstift och piezoelektriska bränslespridare och sedan laddat med sekventiell dubbelturbo.

Resultatet är en bränsleförbrukning på bara 0,62 liter milen och ett koldioxidutsläpp på relativt låga 164 gram/kilometer.

Trots det har konstruktörerna lyckats plocka ut 205 hästkrafter och ett vridmoment på mäktiga 420 newtonmeter. Motorn ger också full dragkraft redan från dryga 1 700 varv och eftersom den skjuter på hela tiden utan momentsvackor så tar den bilen till 100 kilometer/timme på åtta sekunder blankt. Dessutom jobbar den mycket tystare än föregångaren.

Den förnyade upplagan av Volvo S80 debuterade på bilsalongen i Genève härom veckan och första provkörningarna är nu förlagda till södra Frankrike. Bara en Volvofantast kan se skillnaderna mellan den nya och den gamla modellen; ett större emblem i fronten, lite mer krom och en modifierad spoiler.

På insidan känns Volvo S80 årgång 2010 – med ny ratt, uppgraderade instrument och snäppet högre kvalitetskänsla – nyare än på utsidan Det ligger helt enkelt ett bättre hantverk bakom interiörmiljön. En nödvändig uppgradering om Volvo vill lira i premiumligan. Frågan är om det räcker – konkurrenterna i den här divisionen har också flyttat fram positionerna.

Nya Volvo S80 går att få med två olika chassisättningar så det gäller att bestämma sig för vilken typ av bil man vill ha innan det är dags att kryssa i beställningsrutorna – en som är mjuk och komfortabel eller en som är lite hårdare och sportigare. Komfortchassiet är standard medan sportchassiet är tillval. Det sistnämnda chassiet är också lite sänkt. Det finns dock ett tredje alternativ, Four-C, där du som förare kan ställa in om du vill åka sportigt eller komfortabelt.

Nya S80 introduceras i vår och de första bilarna når kunderna framåt sensommaren.

Prispåslaget för den nya bilen handlar om några tusenlappar. Frågan är om andrahandsvärdet står sig bättre än hos Volvos tidigare flaggskepp, som historiskt sett varit rätt uselt. Men med en modern diesel under huven kan det förmodligen bli mer bestående.

Mer läsning

Annons