Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart dags att byta till sommardäck

/
  • Ruben Börjesson är polisens expert på däck.
  • Vår i luften och det är snart  dags att byta ut vinterhjulen. Gör du det själv är det viktigt att se till att sommarhjulen monteras rätt. Moderna däck har ofta en bestämd rullriktning. Kolla lufttrycket innan du monterar hjulen och dra fast hjulbultarna korsvis. Efterdra dem efter några mils körning. Foto: Lennart Pettersson

– Däck är viktigare för trafiksäkerheten än du kanske tror. Även sommartid. Därför gäller det att inte byta ned sig när det är dags att ställa undan vinterhjulen.

Annons

Det säger Anders Karpesjö som är vd på Däckspecialisternas Riksförbund.

Ruschen till gummiverkstäderna för att skifta hjul sprider sig från söder till norr. Så länge det är proffs som gör jobbet kan du som bilägare vara tämligen säker på att lufttrycket är kollat och att hjulen är riktigt monterade. Men hur noga är du när jobbet görs hemma?

– Lufttrycket är viktigt både för ekonomins och trafiksäkerhetens skull, säger Anders Karpesjö på Däckspecialisternas Riksförbund.

Om du i vinterhalkan har dunsat in i någon trottoarkant är det viktigt att kolla hjulinställningarna. Felaktiga hjulvinklar, för lågt lufttryck och snedslitet mönster kan få förödande konsekvenser om du måste tvärbromsa eller väja.

I Finland är det sedan 2001 lag på att alla dödsolyckor i trafiken ska undersökas av en speciell haverikommission.

En sammanställning av dödsolyckorna i Finland under perioden 2000–2005 visar att däcken utgjorde en riskfaktor i 15 procent av fallen.

– I Sverige görs inga sådana undersökningar. Men förmodligen skulle vi få ett likvärdigt resultat här, tror Anders.

Han får stöd av trafikpolisen Ruben Börjesson som hjälper Rikspolisstyrelsen att välja däck till sina utryckningsfordon.

– Vår uppgift är bara att kolla att däcken har lagligt mönsterdjup och att bilarna är försedda med vinterdäck fram till den 31 mars. Och så måste dubbdäcken av till 1 maj. Men du får fortsätta att köra med dubbdäck efter den 30 april om det är vinterväglag, och du får köra på sommardäck före den 31 mars om det inte råder vinterväglag.

Ruben höjer dock ett varningens finger:

– Det är polisen på platsen som avgör om det är vinterväglag eller inte, så det går inte att skylla på aprilväder.

Med vinterdäck utan dubb får du juridiskt sett köra året runt men det tycker inte Anders Karpesjö är någon bra idé.

– Gummit är för mjukt för varma sommarvägar och fungerar dåligt vid en undanväjningsmanöver. Dessutom slits de snabbare. Detsamma gäller så kallade året-runt-däck som är dåliga både sommar och vinter.

Mer läsning

Annons