Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slagkraftig kusin från landet

/
  • Volkswagen följer nu upp lanseringen av den sjätte generationen av ikonen Golf GTI med en dieselversion, som då förstås heter Golf GTD. Inte lika snabb ur startblocken som GTI men kraftfullare och snålare på bränsle.  Foto: Rolf Gildenlöw
  • Golf GTD har samma avhuggna ratt som GTI men inte de karaktäristiskt röda sömmarna i inredningen.
  • GTD har liksom GTI försetts med sportfälgar med lågprofildäck. Men designen är annorlunda för att markera skillnaden mellan bilarna.
  • GTD kanske inte kan mäta sig med GTI i fråga om fart och acceleration, men i stället bjuder GTD på mer råstyrka. Motorn ger samma kraft som en sexcylindrig motor – i praktiskt taget alla körsituationer.
  • Även tyskarna har insett att tänd belysning höjer trafiksäkerheten även i dagsljus. Färdljuset tänds numera automatiskt.
  • Den nya 2,0-litersdieseln i Golf GTD har fått både lägre förbrukning, renare avgaser och tystare gång.

För 27 år sen, när den lanserades, betraktades den som den lite saktfärdige kusinen från landet, men i dag är VW Golf GTD lika slagkraftig som den mer berömde Golf GTI. Visserligen inte riktigt lika rask ur startblocken men desto mer muskulös i spurten. Dessutom miljövänligare och mer ekonomisk i drift. Fast fortfarande straffbeskattad.

Annons

Så kommer alltså nya Volkswagen Golf även i en GTD-version. Och nu har TDI-maskinen sent omsider fått ett insprutningssystem med common rail och därmed blivit energieffektivare, miljövänligare och mindre slamrig. 170 villiga hästar gör ett imponerande jobb trots att de utfodras med bara 0,53 liter diesel per mil.

Medaljens baksida är förstås de svenska politikernas ovilja att låta dieselmotorn slå igenom på allvar. Trots att GTD släpper ut mindre koldioxid än GTI så är fordonsskatten mer än dubbelt så hög.

Det är alltså hela 27 år sedan VW Golf GTD debuterade och revolutionerade dieselmarknaden, precis som syskonet GTI några år tidigare revolutionerat småbilsmarknaden.

För första gången kunde en dieseldriven bil erbjuda sportiga prestanda. GTD banade därmed vägen för den direkt insprutade TDI-motorn som sen har använts inom hela VW-koncernen.

Från 0–100 kilometer i timmen på 8,1 sekunder och en toppfart på 222 kilometer i timmen är inte riktigt i nivå med GTI men i stället bjuder GTD på ett mäktigare vridmoment, det vill säga mera råstyrka. I praktiskt taget alla körsituationer ger motorn samma kraft som hos en sexcylindrig motor.

Redan vid 1 750 varv ger motorn maximalt vridmoment och sen skjuter den på med full kraft nästan ända upp till toppfarten, alltså en bra bit över 200 kilometer i timmen. Det imponerar även om det är fartresurser som i princip aldrig kan användas.

I vår provbil sitter dessutom den sexstegade DSG-lådan, som jag tidigare utnämnt till världens bästa växellåda. En manuell transmission med dubbelkoppling som också kan växlas med automatik. Kostar ungefär 14 000 kronor extra till Golf men är värd varenda krona.

Även om de är olika till karaktären, GTI och GTD, så är de båda gjorda för att köras, inte bara för att åka i.

Med en 15 millimeter sänkt sportfjädring, 17-tums lättmetallhjul och 55-profildäck syns ett tydligt släktskap med GTI, men konstellationen tär ofrånkomligen på åkkomforten. Det blir stötigt och på grov asfalt också rätt bullrigt.

De GTI-typiska, röda ränderna i kylargrillen har här ersatts av kromade ränder och baktill känns GTD:n igen på de dubbla, kromade avgasrören i diffusorn.

Jämfört med gamla Golf GTD från mitten av 1980-talet är den sjätte generationen mycket tyngre men också mycket säkrare.

När Volkswagens motortekniker utvecklade den nya GTI-motorn hade de problem med ljudet. Den blev för tyst! De tvingades helt enkelt montera in en typ av ljudförstärkare mellan turbon och insugsröret.

Det behövdes inte till GTD-motorn, även om den blivit tystare än föregångaren. Med plattan i botten går dieselmullret inte att undgå.

Mer läsning

Annons