Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda Roomster Scout är inte som andra

/
  • Skoda Roomster Scout ser lite fräckare ut än vanliga Roomster men är en precis lika smart och genomtänkt bil. Fast i motorvägsfart blir det lite bullrigt. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Skoda Roomster Scout ser lite fräckare ut än vanliga Roomster men är en precis lika smart och genomtänkt bil. Fast i motorvägsfart blir det lite bullrigt. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Jättedörrarna bak och den generösa takhöjden gör Roomster till rena skåpbilen. Särskilt om det tredelade baksätet lyfts ur.
  • Jättedörrarna bak och den generösa takhöjden gör Roomster till rena skåpbilen. Särskilt om det tredelade baksätet lyfts ur.
  • Förarplatsen är direkt hämtad från Skoda Fabia. Så länge du inte tittar i backspegeln känns den också som en vanlig personbil att köra.
  • Bak finns det massor av benutrymme och de tre stolarna kan flyttas individuellt.
  • Den automatiska Tiptronic-växellådan jobbar suveränt men kostar 9 000 kronor extra.
  • Hela förarplatsen med instrument och ratt kommer direkt från systermodellen Skoda Fabia.
  • En av de tre vassaste konkurrenterna: Peugeot Partner Tepee 1,6
153 900 kronor.
Omklädd skåpbil som går att få även med dieselmotor.
  • En av de tre vassaste konkurrenterna: VW Caddy Life 1,6
176 300 kronor.
Kan fås med bensin-, diesel- eller gasdrift.
  • En av de tre vassaste konkurrenterna: Renault Kangoo 1,6
152 600 kronor.
Transportbilen som blev en praktisk familjebil.

Skoda Roomster Scout ser inte ut som andra bilar och är inte en bil som imponerar på grannen. Inte än i alla fall. Fast det är som bekant nya tider och kanske är det här den nya skrytbilen? Bilen som är smartare och mer praktisk än de flesta andra.

Annons

En klok och praktisk bil – varför får den då inte högre slutbetyg? Jo, därför att provbilen har en bensinmotor som släpper ut onödigt mycket koldioxid (1,4-litersdieseln är ett bättre val).

Den är maxutrustad och försedd med automatväxellåda och blir därför onödigt dyr (enklaste modellen med diesel är nästan 20 000 kronor billigare) och det går inte att komma ifrån att den här biltypen blir lite bullrig och skumpig. Särskilt som provbilen är utrustad med 16-tumshjul som standard.

Skoda Roomster har redan funnits på marknaden i tre år men den här skogsmulleversionen med skärmbreddare, plastsjok utefter sidorna och diverse skyddsplåtar är ny. Därför har den fått tilläggsbeteckningen Scout.

Men den är inte fyrhjulsdriven och har inte bättre terrängegenskaper än vanliga Roomster.

Roomster är faktiskt en korsning av både nytt och gammalt. Främre delen av bilen, från kylargrillen till B-stolpen, kommer nämligen från nya Skoda Fabia medan bakdelen är lånad från förra generationen Octavia. Och så har man byggt på en låda däremellan.

Det pikanta med Scout är att den redan från start är utrustad med sådant som annars förknippas med betydligt lyxigare vagnar:

Klimatanläggning, dunderstereo, parkeringssensorer, dimljus med kurvfunktion, däcktrycksvarnare, stor informationsdisplay, ratt i läder, elfönsterhissar runt om, takreling och lite mulligare tygmattor.

I provbilen sitter alltså även en sexstegad Tiptronic automatlåda. Och det går att plocka på grejor för ytterligare 40 000 kronor för den som vill. Men det är förstås bilens format och flexibilitet som är dess styrka.

De tre stolarna bak kan skjutas fram och tillbaka var för sig, samt fällas och vikas. Eller helt lyftas ur. Då har du en skåpbil som rymmer massor och behöver inte längre hyra en släpvagn på macken när det är dags att dra till sommartorpet.

Så länge du åker i något av framsätena känns Roomster som vilken modern personbil som helst. Bak är det dock bara benutrymmet som håller långfärdsklass. Det märks att du sitter i en låda.

Två bensinmotorer och två dieselmotorer finns det att välja mellan. Provbilen har en 1,6-liters bensinmotor på 105 hästkrafter men det finns också en mindre på 1,4 liter och 85 hästar.

Dieselvarianterna, som är runt 20 000 kronor dyrare än motsvarande bensinmotor, är på 1,4 liter (80 hästkrafter) och 1,9 liter (105 hästkrafter). När Roomster krocktestades i Euro Ncap fick den höga poäng och fem stjärnor.

Mer läsning

Annons