Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda Roomster är en äkta skogsmulle

/
  • 93 meter upp till Hammarbybackens topp i Stockholm. Samma väg upp som slalomåkarna brukar ta ner. Tryck på knappen off road så tar sig Skoda Yeti imponerande lätt fram även vid sidan av vägen. I systemet ingår också down hill assist, som automatiskt tar dig nerför en brant och hal backe. Släpp broms- och gaspedal så sköter bilen resten själv.Foto:  Rolf Gildenlöw
  • Skoda Yeti är döpt efter snömannen och kvalar in bland årets fräckaste bilnyheter. Byggd på i princip samma plattform som Octavia Scout och med mycket kompetent fyrhjulsdrivning.
  • Förarplatsen är i princip densamma som i Octavia men designavdelningen har filat på detaljerna.

Nästan fyrkantiga Skoda Roomster mottogs som en smart och praktisk bilnyhet när den kom för tre år sen. I våras kom Scout-versionen med skärmbreddare och diverse påhäng som gav sken av en viss kompetens också vid sidan av vägen. Men skenet bedrog. Först nu kommer den riktiga skogsmullen – döpt efter snömannen Yeti.

Annons

Skoda Yeti visades som konceptbil på bilsalongen i Genève våren 2005 och även om det inte sades offentligt så fanns det tecken redan då på att den skulle förverkligas. Nu är den här och byggs precis som syskonet Octavia på en mix av chassidelar och drivlinor som hämtats ur moderbolaget Volkswagens jättelika garderob.

Motorer, växellådor, hjulupphängningar, fyrhjulsdrivningssystem, elektronik: allt är välkänt och välbeprövat. Bland annat i fyrhjulsdrivna Octavia Scout.

Produktionsbilen blev inte fullt lika kantig som 2005 års koncept-Yeti men ser fortfarande kompakt och lite tuff ut. Och precis som när det gäller övriga modeller från Skoda är också Yeti skickligt disponerad och överraskande rymlig trots de relativt snålt tilltagna yttermåtten.

Dessutom är hela inredningen flexibel och bagageutrymmet välförsett med öglor och lastförankringskrokar. Baksätet kan inte bara fällas, det kan också flyttas i sidled och det kan lyftas ur helt och hållet om du vill göra om Yeti till en skåpbil.

Och apropå krokar – dragkrok är standard i den fyrhjulsdrivna versionen. Den svenska importören tror också att de flesta köparna kommer att välja fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdrivningssystemet kom-mer från svenska Haldex och är i sin senaste version mycket kompetent. Jag körde utan minsta besvär upp till toppen av Hammarbybacken i Stockholm (93 meter) – inte bilvägen utan via slalombacken. Och sen samma väg ner.

På provbilen sitter breda lågprofildäck (225/50) som ju egentligen inte alls passar på den här biltypen. De bullrar och ger en stötig gång. 60-profil är standard och skulle jag köpa bilen skulle jag nog gå upp ett hack till och få en mycket mer komfortabel bil med ännu bättre egenskaper på dåligt underlag.

Två bensinmotorer på 105 respektive 160 hästkrafter och tre dieselmotorer på 110, 140 och 170 hästkrafter finns att välja mellan. Den minsta bensinaren finns bara med framhjulsdrivning och även 110-hästarsdieseln går att beställa med framhjulsdrivning. I övrigt är det fyrhjulsdrivning som gäller.

Än så länge finns det bara manuella växellådor att få till Yeti, med något undantag sexstegade, men i vår går det även att beställa bilen med DSG-låda.

Enklaste tvåhjulsdrivna Yeti kostar 179 900 kronor och den fullutrustade fyrhjulsdrivna med 170 hästkrafter stannar på 286 900 kronor.

Mer läsning

Annons