Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Semester på fyra hjul? Planera i tid

/
  • Bergspassen kan vara hisnande vackra att ta sig över, men det kräver en bil med fräscha bromsar och en förare med respekt för tyngdlagen. Samma växel ner som du använde upp är en grundregel. Har du automatlåda så lägg manuellt i en lägre växel så att inte bromsarna överhettas.Foto: Rolf Gildenlöw
  • Det är inte gratis att åka på de sydeuropeiska motorvägarna och priserna är olika. Se till ha pengar i beredskap och välj rätt betalstation. En del är helautomatiska och kräver att det finns ett elektroniskt betalkort i bilen.

Det finns många sätt att resa på men åtminstone en regel är densamma vare sig du flyger eller bilar – planera i god tid. Väljer du bilen gäller det också att se till att grejerna är i ett så gott skick att färden inte slutar bakom en bärgningsbil. Och snåla inte med något som fortfarande är gratis: luft!

Annons

Visst kan du ge dig ut på bilsemester utan minsta planering och köra dit näsan pekar, det har definitivt sin charm. Men då ska du helst ha en ny och bekymmersfri bil och resa ensam.

Med en stor familj och små barn bör du i stället boka in både mellanlandningar och resmål i god tid. Ge också bilen en rejäl service och kolla lufttrycket i däcken. Med tung packning kan du utan vidare klämma in ett par hekto extra för att spara både bränsle och gummi. Titta i instruktionsboken.

Är du ingen van långfärdsbilist kan det vara smart att låta den första bilsemestern bli helsvensk. För en skåning kan ju landskapet ovanför Dalälven vara lika exotiskt som Österlen kan vara för en norrbottning. För att nu inte tala om Gotland!

För den som vill till sydligare nejder i Europa är det svårt att komma undan tyska autobahn. Det är många år sedan autobahn var en snabb transportled men bitvis, vid lågtrafik, kan hastigheterna bli mycket höga. Där gäller det att ha ständig uppsikt i backspeglarna. Pricken som nyligen skymtade i fjärran kan i nästa ögonblick ha vuxit till en vrålande Porsche i höjd med din bagagelucka.

Men sträckorna med fri fart blir allt färre i Tyskland och trafikpoliserna tycks bli allt fler. Risken att åka fast för fortkörning är många gånger större än i Sverige och de tyska bötesbeloppen är ofta mycket större än de svenska. Den som brakar för fort förbi en vägarbetsplats, där polisen ofta smyger, kan riskera att bli av med hela semesterkassan. Har du inte kontanter att betala med så är det kreditkort som gäller, eller ett besök vid närmaste bankomat. Med poliseskort.

Och apropå polisen – se till att sätta en S-skylt bak på bilen. Tyskarna är fortfarande noga med nationalitetsbeteckningarna. Observera att de SE-skyltar som säljs på sina håll inte är godkända. Det ska bara stå S!

Den som ska längre söderut i Europa ställs inför valet att passera bergskedjorna genom tunnlar eller via svindlande bergspass. Det sistnämnda kräver en bil med fräscha bromsar och kontrollerad bromsvätska. Tumregeln är sedan att köra på samma växel ned som man använde på vägen upp. Med husvagn på släp är det en direkt livsviktig regel.

I såväl Frankrike, Italien, Spanien som Portugal kostar det pengar att köra på de bästa motorvägarna. Avgiften brukar vara skyltad i god tid och vill du passera vägtullstationen snabbt bör du se till att ha växelpengar tillhands. Välj då manuell betjäning.

En riktig bilsemester kräver många stopp och god mat. Men välj lättlunchen från menyn om en ny lång etapp väntar. Tung mat är nämligen tröttande och de flesta insomningsolyckor inträffar faktiskt just efter lunch.

Numera är också kravet på nykterhet i princip lika tufft i övriga Europa som det är i Sverige. I flera av de forna öststaterna gäller faktiskt 0,0 promille.

Sist men inte minst - stäng av mobilen! Du är ju faktiskt på semester och i nästan hela Europa är det förbjudet att prata i handhållen telefon när du kör.

Mer läsning

Annons