Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Seat Exeo har mycket av Audi kvar

/
  • Från sidan går det knappast att skilja nya Seat Exeo Kombi från gamla Audi A4 Avant. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Även bagageutrymmet med sitt lastförankringssystem känner vi igen från Audi A4 Avant.
  • Med belysningsknappen i autoläge lyser så kallat färdljus även dagtid.  I Sverige lärde vi känna det som varselljus redan för 30 år sen. I mörker tänds halvljuset automatiskt.
  • När den förra generationens Audi A4 Avant togs ur tjänst flyttades i princip hela fabriken till Spanien. Bilen fick ny front och nya baklyktor - och ett nytt namn. Seat Exeo Kombi. Och så fick den en angenämare prislapp.
  • En annan ratt och runda ventilationsgluggar i stället för rektangulära, men i övrigt känns förarplatsen igen från Audi A4 Avant.
  • Mycket av inredningen påminner om Audi.

Drygt 1 200 långtradare behövdes för att flytta maskiner och pressverktyg från Ingolstadt i Tyskland till Martorelli i Spanien. Så det var väl inte precis över en natt som gamla Audi A4 blev nya Seat Exeo. Men det var kostnadseffektivt. Nu kommer Exeo också som Avant, förlåt kombi, och kan bli en tuff utmanare i kombilandet Sverige.

Annons

När svensken väljer kombibil blir det förstås oftast en Volvo eller en Saab, men drömbilen är för många ändå en Audi Avant. Det som stått i vägen har varit prislappen eller ett för magert tjänstebilsavtal.

Nu finns chansen att köpa en Audi A4 Avant 25 000 kronor billigare. Fast under ett annat namn – Seat Exeo Kombi. Kanske en inte helt riktig jämförelse eftersom Exeo Kombi är baserad på förra generationens Audi A4 Avant, som pensionerades för ett par år sen. Men Exeo är ändå 10 000 kronor billigare än vad A4 Avant var då. Dessutom har Exeo fått den nya TDI-motorn med common rail.

Exeo betyder pånyttfödd. Ett passande namn på en tysk favorit som återuppstått i diskret omsydd kostym.

I alla väsentliga delar är Seat Exeo Kombi samma bil som förra generationens Audi A4 Avant. Och som de flesta bilmodeller var säkert förra upplagan av Audi A4 som bäst när den lades ner vilket bör garantera att Seat Exeo är en färdigutvecklad bil redan från start. Inte lika kul att köra som nya Audi A4, som är mindre framtung, men givetvis en suverän vägvagn för långa resor. Den största nackdelen som följt med från Ingolstadt börjar just bakom nacken på föraren. Exeo är nämligen lika trång som Audi A4.

I vår provbil sitter alltså VW-koncernens nya 2,0-liters diesel med common rail, som går att få med antingen 143 eller 170 hästkrafter, men i programmet finns även två välkända bensinmotorer från husbondens lagerhyllor – 1,8T och 2,0 TSI.

Utvändigt har spanjorerna gjort sitt bästa för att dölja de tyska kännetecknen men i princip har de bara bytt grill, strålkastare och baklyktor. På insidan har ventilationsgluggarna på instrumentpanelen gjorts runda i stället för rektangulära men i övrigt är det Audi för hela slanten. 30 procent av delarna är visserligen utbytta enligt PR-avdelningen men då handlar det nog mest om plastbitar, skruvar och muttrar. Och presumtiva köpare ser nog helst att det ändrats så lite som möjligt.

Helst hade nog de flesta velat att även Audis emblem suttit kvar.

Seat Exeo har ännu inte krocktestats av Euro NCAP, men när den hette Audi A4 fick den fyra stjärnor.

Mer läsning

Annons