Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska dödsolyckorna minskas

Sommar och sol. Varma vindar och solbränna. Det är en del av den sommar vi alla önskar. Med värmen ökar också antalet motorcyklar längs våra vägar.

Annons

Målet är att minska skadade och dödade motorcyklister i kollisioner med andra fordon.
SMC, Sveriges motorcyklisters centralorganisation, jobbar hårt för att minska MC-olyckorna. Bland annat har organisationen spelat in en egen film som ska lyfta fram problematiken. Filmen har spelats in i Östersund och producerats av Joakim Wassberg och Måns Ronde.

Sedan 1980 har antalet motorcyklar på de svenska vägarna tredubblats. Varje år dödas omkring 50 personer i motorcykelolyckor och cirka två tusen personer skadas. I varannan dödsolycka är ett annat fordon inblandat, oftast en bil.
De flesta av dessa olyckor sker i korsningar i dagsljus. I nästan samtliga fall leder olyckor till svårare skador på motorcyklisten än på bilisten.
De absolut vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att bilföraren missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt.

Det finns många förklaringar i forskning varför bilister inte ser motorcyklister. En är att man helt enkelt inte tittar efter dem. Motorcyklarna är också relativt  få till antalet jämfört med bilar. Dessutom uppfattar hjärnan att små fordon kör i en lägre hastighet än de faktiskt har. Man uppfattar inte heller ett litet fordon som ett hot. I en trafikmiljö med mängder av information och intryck kan motorcyklister helt enkelt förbises. 

Mer läsning

Annons