Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rulla rätt och lätt

/
  • Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ger sig ut på sparkcykel eller skateboard i trafiken.

Nu när gatorna sopas rent från grus är det äntligen dags att plocka fram dina inlines, rullskidor eller din skateboard. Men det är inte alldeles glasklart att veta vilka trafikregler som gäller. Nu reder vi ut begreppen.

Annons

Det är inte bara att plocka fram utrustningen och susa ned för gatan om du är rädd om ditt skinn. Riskerna att skada sig i trafiken på rullsidor, skateboardar, inlines, sparkcyklar och liknande fordon ökar ju högre hastigheten är. Det gäller dessutom att veta vilka trafikregler det är som gäller.

– Den som färdas på sådana här anordningar räknas som gångtrafikanter. Men samtidigt är de ändå fordonsförare och därför måste de även visa hänsyn, säger Bo Göingberg, trafikingenjör på Transportstyrelsen.

Åkaren avgör

Eftersom åkaren oftast har en högre hastighet än den som går kan det i vissa fall vara lägligare om de uppträder som cyklister i trafiken.

– Det är åkaren som avgör om de vill färdas på höger sida av vägen. Det kan i många fall vara lämpligare. Biltrafiken hinner då i lugn och ro ikapp åkaren. De kan planera omkörningen på ett annat sätt. Om åkaren färdas på vänster sida riskerar det att bli ett plötsligt möte där bromsmöjligheterna är små.

Den som färdas på ett lekfordon måste själv avgöra om de ska färdas på gångbanan, cykelbanan eller på vägen.

– I princip skall man i första hand välja gångbanan. Men det kan vara så att det är dåligt med utrymme på gångbanan. Det kanske är många barn och äldre som promenerar där och då kan det vara lämpligare att ta cykelbanan eller vägen. Cykelbanor är i första hand avsedd för cyklister. Men känner åkaren att det är motiverat att låna cykelbanan så kan man göra det.

”Det finns naturlagar”

Precis som gående ska åkaren lämna företräde för fordon om de ska korsa en vägbana. Om det är på ett övergångsställe så är det istället fordonstrafiken som har väjningsplikt.

– Men åkaren måste tänka på att det finns naturlagar. De måste bromsa in och förvissa sig om att fordonen har möjlighet att stanna och inte åka över som skjuten ur en kanon. Även om fordonen har väjningsplikt så kan man inte bara åka ut på övergångsstället och hoppas på det bästa.

Bo Göingberg har ett sista råd att ge den som tänkt ge sig ut i trafiken.

– Det allra viktigaste är att den som åker är medveten om att det är hastigheten som avgör hur ont det gör om det går åt skogen. Den bästa livförsäkring man kan ha är att ha förmågan att hinna bromsa i god tid. Det är en säkerhetsventil för såväl dig själv som för dina medtrafikanter.


STEFAN HAZIANASTASIOU

Mer läsning

Annons