Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ruben är Sveriges mesta trafikpolis

/

Ruben Börjesson har varit trafikpolis i drygt 40 år och har trivts på jobbet varenda dag. Om det vore möjligt skulle han gärna jobba i 40 år till. Fast de flesta känner nog inte igen honom från vägarna utan från debattsidor och tv-program.

Annons

Nu senast var han domare i den omdiskuterade tv-serien Sveriges värsta bilförare. Ruben Börjesson antogs till polishögskolan i Malmö 1966 men hade egentligen gjort sitt yrkesval redan tio år tidigare när hans syster blev ihjälkörd av en rattfyllerist. En bekant till familjen, som blev ett stort stöd i sorgearbetet, var trafikpolis.

– Han var en trygg person och hade en häftig motorcykel. Det imponerade på mig. Så målet var tidigt utstakat - jag skulle bli trafikpolis.

Redan 1967 fick han sin uniform och efter två års specialutbildning började han på trafiksektionen hos polisen i Nyköping.

– På den tiden fick vi en väldigt gedigen utbildning på alla typer av fordon. I dag är det betydligt sämre.

Ruben Börjesson är inte bara en ovanligt kunnig polis utan också en duktig bilförare med flera SM-medaljer i rally på hyllan hemma i sörmländska Runtuna. Sex år i rad vann han också det internationella polisrallyt och utsågs till världens snabbaste polis. Det resulterade i att han fick jobba mycket med förarutbildning inom polisen.

Efter Palmemordet 1986 ställdes ökade krav på säkerhet när viktiga personer skulle transporteras i bil och Rubens kunskaper blev internationellt efterfrågade.

Genom åren har han jobbat med polisen i Ukraina, Singapore och Nya Zeeland, varit instruktör hos FBI i USA och utbildat privatchaufförer på multinationella företag.

Vid sidan av polisjobbet är Ruben Börjesson i dag testförare på Teknikens värld, en populär radioröst hemma i Södermanland och domare i tv-programmet Sveriges värsta bilförare.

– Den där tv-serien har jag fått mycket skäll för. Dessutom blev jag JO-anmäld. Men den har också skapat en het debatt om trafikfrågor och det var ju mitt främsta mål, säger han.

För han gillar att debattera, både med trafikanter och med sina egna kolleger. Gärna offentligt och via medier.

– När det gäller våra nykterhetskontroller och fartkontroller så är mina kolleger ibland mer motsträviga än de trafikanter vi stoppar. Jag tycker att dagens bilförare är kunniga och jag har inget emot att bli ifrågasatt – då får jag ju chansen att förklara hur vi jobbar.

Mer läsning

Annons