Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för stjärnfall

/
  • Fotgängarskyddet är en viktig del av Euro Ncaps testresultat, men ännu viktigare blir det i framtiden.Foto: Autoliv
  • Frontalkrock, sidokrock och stolpprov ingår  i de krocktester som Euro Ncap gör.
  • Även skydden som finns inne i bilen testas under ett krocktest.  Foto: Euro Ncap

Det europeiska krocktestorganet Euro Ncap skärper successivt gränsvärdena för personbilar. Om 2012 års nya värden för fotgängarskydd hade gällt redan i år skulle många bilar förlorat en eller flera stjärnor.

Annons

2009 publicerade Euro Ncap 48 krocktester med tillsynes lysande resultat för de allra flesta bilmodeller. Hela 42 bilar kunde nämligen kvittera ut full pott – fem stjärnor. Det borde betyda glädje för fabrikanterna – och trygghet för trafikanterna. Men fem stjärnor kan betyda en sak ena året och en helt annat året efter i takt med att Euro Ncap skärper kraven.

Det som kan få stjärnorna att slockna är den europeiska testorganisationens skarpare syn på skydd för fotgängare. Skulle 2012 års krav gällt förra året hamnar hela 40 av 48 under gränsvärdet.

För att nå högsta sammanlagda betyg måste bilen klara ett visst separat gränsvärde i var och en av de fyra testgrupperna: vuxenskydd i fram- och baksäte, barnskydd, aktiva säkerhetssystem (som antisladd och bältespåminnare) och fotgängarskydd. Är bilen svag i en grupp sänks betyget. Den svaga länken just nu är skyddet för fotgängare.

– 2012 ska 60 procent av fotgängarprotokollet klaras mot 25 procent 2009 och 40 året efter. Ser man på listan från 2009 är det väldigt många med fem stjärnor som kommer få tre eller fyra om inget görs, säger Anders Lie, specialist på trafiksäkerhet på Vägverket och Vägverkets representant i Euro Ncap.

Snabb anpassning. Erfarenheten är att bilindustrin är snabb på att anpassa sina bilmodeller till förändrade säkerhetskrav.

– Vår förhoppning är att bilindustrin ska bli bättre i samma takt som kraven skärps. Vi har tidigare trott att det skulle bli svårare, men fabrikanterna har visat en större lyhördhet och större förmåga än vad man kan tro, säger Anders Lie.

Euro Ncaps betyg är en prognos på hur testade bilar förväntas klara vissa givna kollisioner. Hur de egentligen klarar sig vet man först några år senare.

– Det finns en god överensstämmelse mellan Euro Ncaps testprotokoll och utfallet av verkliga olyckor. Men vi borde utveckla det europeiska samarbetet. Med hela Europas olycksstatistik skulle man få resultat på betydligt kortare tid.

Mer läsning

Annons