Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt ljus i mörkret

/

Att ha fel ljuskombination tänt på bilen eller inget ljus alls är inte tillåtet.

Det finns mycket att hålla reda på, inte minst när det gäller dimljus.

Annons

Dimljus på bilar får användas när det är dimma eller kraftig nederbörd. Men de får inte användas samtidigt som halvljusen är på.

Grunden för bilar är att halvljus ska användas vid färd på väg.

"Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet", så står det i trafikförordningens tredje kapitel, paragraf 71.

– Då tänker man på särskild varsellykta eller dimljus. Dimljus är godkänd som särskild varsellykta, säger Christer Görsten, förundersökningsledare trafikpolisen.

Men ovanstående gäller inte under mörker, gryning, skymning eller när det är dåligt väder som föranleder att halvljus behöver vara tänt.

Dimljus får användas under dimma eller kraftig nederbörd under dagtid och även under mörker men aldrig samtidigt som halvljus.

– Så om det är mörker, men ej dimma ska halvljus vara tänt.

– Är det mörker och dimma, får man välja vilken belysning man vill av dessa, säger Christer Görsten.

Men, det finns alltid ett men.

– Nu finns det andra typer av ljus, LED DLR, också dimljus. Det finns bilar med en rad med sex till åtta ledlampor, till exempel nya Audi eller Mercedes. När halvljuset tänds går styrkan på dimljusen ned automatiskt och då är de godkända tillsammans. Det är EU-regler, säger Christer Görsten.

Mer läsning

Annons