Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Radiostyrd off road-körning växer allt mer

/
  • Elbilen kommer i hög fart genom hoppen på banan.
  • En vanligt  metanolbil jagar runt runt banan, motorljudet är bra mycket högre än på elbilen.
  • Niklas Longcaric, Per Dahlgren, Dan Helman och Jens Köpsén styr vant sina radiostyrda bilar på off road banan, men det är Köpséns elbil som är snabbast.
  • Bilarna som föredrar asfalt framför grus.
  • Här kommer Annika Karlin från Brynje körande i sin folkcracebil. Det var ingen tävling i lördags utan de körde mest för att visa upp sig
  • Johan Ericson som har två egna radiostyrda bilar men i lördags mekade han mest i depån.

Radiostyrd bilsport med off road-körning var en aktivitet som lockade i lördags när Östersunds motorstadium inbjöd till en heldag.

Annons

– En elbil visar sig vara snabbast på banan, konstaterar KG Uddegård, sektionen för radiostyrd bilsport, samtidigt som han konstaterar att off road kommer allt mer.

Vid off road banan hittar vi Niklas Longcavic, Per Dahlgren, Dan Hellman och Jens Köpsén. Det är Jens Köpséns eldrivna bil som går fortast.

– Det känns bra inför framtida tävlingar, konstaterar han. Han har byggt bilen själv, den går tyst jämfört med metanolbilarna, den är billigare i drift eftersom han bara behöver ladda batterierna men bilen är några tusenlappar dyrare än de övriga.

Mellan 10 000 till 15 000 kostar en elbil.

– Visst är det mycket pengar, säger Jens Köpsén, hade någon sagt att en bil kostade så mycket när jag började hade jag säkert backat. Nu har jag byggt på själv allt eftersom och tycker att det är kul.

En nybörjarbil kostar runt 3 000 till 4 000 kronor, men som sagt ska man ha en värstingbil så kostar det.

Men det är inte bara radiostyrda bilar som finns på stadion denna dag. Här körs gokart, Jämthalka informerar om trafiksäkerhet och folkrace entusiasterna visar upp sina bilar. Annika Karlin från Brynje är en av dem som kör folkrace och älskar det.

– Det är farten som är tjusningen, att få leka av sig, säger hon och visar sin Saab 99 som har bucklor överallt.

– Det är först till första kurvan som gäller, säger hon, och då får man räkna med lite bucklor. Jag har voltat en gång också, men jag sitter säkert tack vare stolen och säkerhetsbältet.

Annika Karlin säger att det blir allt fler tjejer som åker folkrace. Hon berättar också att efter en tävling är bilarna till salu för 6 500 kronor och då gäller det att inte ha en allför attraktiv bil så man får behålla den.

Saaben som Annika Karlin kör har de haft länge, ingen har lagt något bud på den, vilket också berättar i vilket skick bilen är. Men motorn går bra.

Hon kör en runda på banan och det ryker friskt både av damm och av motorn som går varm.

Mer läsning

Annons