Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Publikfriande Subaru Out back

/
  • Backkamera kostar extra. Men vad sjutton står det? ”Kontrollera omgivningar före säkerhetskopiering”. Så går det när man låter en dator översätta Check surroundings before backing up.De fyra kolvarna i boxermotorns cylindrar arbetar horisontellt mot varandra, precis som två boxare som jabbar. Därav namnet. Boxermotorns fördel är främst den lägre tyngdpunkten och mindre vibrationer.
  • En annan grill, spoiler med skyddsplåt, skärmbreddare och mera markfrigång skiljer Subaru Outback från syskonet Legacy. Boxermotor och symmetrisk fyrhjulsdrivning har alla Subaru.   Foto: Rolf Gildenlöw
  • Nya Subaru Outback har blivit rymligare på längden i baksätet och på bredden här i framsätet. Instrumentering och materialval känns dock inte helt uppdaterade.

Nya Subaru Outback är rent tekniskt sett identisk med Subaru Legacy men är definitivt mera publikfriande än alla sina syskon från japanska Fuji Heavy Industries. Där har nämligen marknadsföringsavdelningen alltid haft en blygsam roll. Men nya Outback har fått attribut som påverkar utseendet mer än funktionen.

Annons

Redan när nya Legacy introducerades i fjol stod det klart att det går bättre för lilla Subaru än för majoriteten av de stora konkurrenterna. Subarus försäljning runt om i världen steg medan nästan alla andra märken befann sig i fritt fall. Förmodligen därför att Subarus kunder inte bara är ovanligt nöjda med sitt bilägande utan också imponerande trogna sitt märke. Även när det blåser motvind.

Och de sätter funktion före form, vilket förklarar varför konstruktionsavdelningen hos FHI alltid haft mer att säga till om än designavdelningen.

Mera markfrigång. Nya Outback, som har blivit större än föregångaren på alla ledder, har dock försetts med en del kosmetika som är lite insmickrande och kanske kan locka över kunder som tröttnat på Volvo XC70 eller som inte vågar satsa på en Saab 9-3X. Skärmbreddare, skyddsplåtar, rails, annan spoiler och annan grill. Plus fem centimeter större markfrigång. Det sistnämnda är väl egentligen det enda som har någon praktisk betydelse – om ägaren vill ge sig ut i skog och mark.

Men är det värt 20 000 kronor? Så mycket mindre kostar nämligen en Legacy med exakt likadan drivlina.

Baserad på Variomatic. I det här fallet består drivlinan av en 2,5-liters Boxermotor och Subarus egenutvecklade symmetriska fyrhjulsdrivning. Provbilen är dessutom försedd med en steglös automatväxellåda, som är baserad på holländska Van Doorns gamla Variomatic. Den som många av oss minns från Daf och Volvo 340. Fast här drivs den med kedjor i stället för med remmar. Med den transmissionen drar bilen faktiskt mindre bränsle än med manuell låda och, kanske ännu viktigare, den drar betydligt mera på kroken där bak. 1 800 kg!

Stor upplevelse. Till skillnad från den manuellt växlade bilen fördelar automatversionen mer drivkraft till framhjulen än till bakhjulen (60/40) vilket jag personligen tycker ger en bättre kursstabilitet på hala vintervägar.

Men i provbilen ger växellådan ifrån sig ett svagt vinande ljud som förmodligen inte skulle ha hörts om inte nya Outback blivit markant mycket tystare än föregångaren.

Att nya Outback blivit större märks främst i baksätet där det blivit en hel decimeter extra för benen. Kupéutrymmet fram har ökat nästan lika mycket på bredden. För den som byter upp sig från gamla Outback väntar alltså en stor upplevelse. Bokstavligen.

Mer läsning

Annons