Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peugeots nya cabb har elektrisk halsduk

/
  • Nya fräcka linjer och ett gediget bygge är stora plus för nya 308 CC. Munstycken i nackskydden är utblåsen för de elektriska halsdukar som de åkande i framsätet kan njuta av när taket är fällt. I baksätet är det bara fejk (infällda bilden). Foto: Per-Olof Lönnroth
  • Instrumenteringen är funktionellt enkel och alla material är av bra kvalitet vilket gör bygget mycket gediget.
  • Bakpartiet på nya 308 CC är fräckt. Men de svarta markerade diffusorerna som sitter undertill är mest en designeffekt.
  • Volkswagen Eos TSI 160268 500 kronor.Tuff utmanare med bra utrymme.Renault Mégane CC 2,0233 600 kronor.Har några år på nacken och är kortare.
  • Ford Focus CC 2,0258 000 kronor.Största konkurrenten med bra utrymme.

Peugeot tar ett kliv upp med sin nya cabriolet 308 CC. I fysisk storlek, men också i utformning och utrustning. I nya cabben får du ombonat plåttak och elektrisk halsduk när du cabbar ner.

Annons

Peugeots plåtcabbar 208 CC och 307 CC har varit framgångsrika. Nu kommer den senares efterträdare och det är en rejäl uppdatering i storlek. Men framför allt har plåtcabbens formgivning prioriterats och akterpartiet har blivit riktigt elegant.

Storsäljaren bland Peugeots plåtcabbar är lilla 208 CC i kraft av lågt pris och bra funktion. Storebror 307 CC har fler konkurrenter och har mött tuffare motstånd. Med nya 308 CC vill Peugeot återta marknad och det har de har de stora möjligheter att göra.

Frånsett en snygg formgivning har bilen blivit mer gediget byggd med bra materialval. Motoriseringen matchar bilen utmärkt, särskilt den effektiva dubbelturbomotorn på 1,6 liter och 150 hästar som har ett suveränt vridmoment redan från 1 400 varv. Dockad mot en sexväxlad låda gör den här motorn bilen så sportig som man kan begära. Som alternativ finns också en diesel på två liter och 140 hästar.

Karossen har förstärkts och blivit extra vridstyv, vilket påverkar köregenskaperna. Det gör även den elektriska styrningen som ger rätt kontakt med vägen. Men när det svänger riktigt rejält skulle jag önska mig en mer distinkt känsla.

Tekniken med hopfällbart plåttak fungerar utmärkt. Fällningen går på drygt 20 sekunder vilket får anses vara godkänt. Med taket på går bilen mycket tyst och även med öppen bil blir det tyst och ombonat - åtminstone med vindskyddet monterat över baksätet och sidorutorna uppe.

Peugeot erbjuder också en nyhet i form av en idé som de lånat från bland annat Mercedes. Den elektriska halsduken, eller Airwave som den kallas, består av värmeutblås i nackskydden som gör att draget i nacken helt försvinner. Med knappar mellan sätena går det att ställa in höjd och värme på utblåset för varje säte.

Den elektriska halsduken finns bara i framstolarna och är standard i Exlusive-utförandet (+27 000 kronor), liksom även läderklädsel är.

Bilen har fyra säten, men för fyra vuxna blir det trångt trots att ryggstöden på framstolarna har skålats ur för att ge bättre plats för knäna i baksätet.

Bagageutrymmet har blivit några liter större på nya 308, men fortfarande stjäl det fällda taket mycket av utrymmet. Ett par mindre resväskor får dock plats även med taket fällt.

Nya cabben är ett rejält lyft för Peugeot och jag tycker att bakpartiet blivit mycket fräckare med sina skarpa veck och diffusor med svarta plastsköldar, som väl mer får ses som dekor än en praktisk avledning av vindströmmen under bilen.

Mer läsning

Annons