Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opel Astra – värd ett bättre öde

/
  • Den sluttande fönsterlinjen lurar ögat och ger nya Opel Astra en sportig karaktär. Så takhöjden bak är generösare än den ser ut att vara och baksätet är överraskande rymligt. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Den sluttande fönsterlinjen lurar ögat och ger nya Opel Astra en sportig karaktär. Så takhöjden bak är generösare än den ser ut att vara och baksätet är överraskande rymligt. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Väljer du sportläget i det adaptiva chassisystemet FlexRide byter instrumenttavlorna färg och lyser röda.
  • Världens mest avancerade bilstrålkastare anpassar sig inte bara till hastighet och rattrörelser utan även till rådande väderförhållanden.

Opel Astra borde egentligen vara det allvarligaste hotet mot VW Golf på den svenska småbilsmarknaden men säljer bara en femtedel så många bilar och får stryk av både japaner, fransmän och koreaner.

Annons

Med helt nya Astra hoppas Opel nu vända den nedåtgående spiralen. Och visst är den värd ett bättre öde än sin föregångare.

Oket som tyska Opel tvingats bära stavas förstås GM. Även om den tyska tillverkaren klarat sig mycket bättre än den svenska kusinen i Trollhättan så har givetvis båda lidit av att vara mer eller mindre fastkletade vid det amerikanska konkursboet i Detroit. I Sverige har dessutom molnen som hänger ovanför Saab Automobile även spillt över på Opel eftersom de på många orter har samma återförsäljare.

Nya Opel Astra förtjänar dock ett bättre öde än att, som nuvarande utgåva, ligga på 41:a plats i den svenska registreringsstatistiken. VW Golf ligger fyra. Men nya Astra är i alla fall betydligt större än VW Golf mätt i centimeter. Ursprungligen var det ju också tänkt att Astra skulle ha delat plattform med nya Saab 9-3 – om inte GM hade kört in i väggen.

Det ska genast sägas, att nya VW Golf klår nya Opel Astra på nästan varenda punkt. Men bara marginellt. Utseendemässigt tycker jag dessutom att Opels designavdelning har gjort ett bättre jobb och vågat mer, både på utsidan och på insidan. Kupén är väldisponerad och baksätet är förvånande rymligt – även för långbenta och personer med hatt.

VW Golf är roligare att ratta men Opel Astra vinner på bättre åkkomfort. Det här förklaras åtminstone delvis av att bakaxeln, av torsionstyp, kompletterats med en så kallad wattlänk, som gjorde det möjligt för chassiteknikerna att använda mjukare bussningar i hjulupphängningarna, utan att bilen blev lös i hullet.

Även motorupphängningen bidrar till den inre komforten. Vid första rödljuset tror jag för en stund att bilen är utrustad med ”stop and go” och att motorn automatiskt har stängts av. Inget surr och inga vibrationer.

I provbilen sitter en 1,4-liters bensinmotor med turbo. Downsizing enligt bilindustrins nya vokabulär. Mindre cylindervolym som kompenseras med direktinsprutning och överladdning. Resultat – lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxid.

I motorutbudet finns även den här maskinen utan turbo, plus en 1,6-liters motor som också kan fås med eller utan turbo. Till detta finns två dieselalternativ på 1,3 respektive 1,7 liter. Om ungefär ett år kommer modellen också i en kombiversion.

Nya Opel Astra bjuder även på en del spännande tekniska lösningar. Exempelvis en inbyggd kamera som kan läsa av vägskyltarna utefter vägen och upplysa föraren om bland annat gällande hastighetsgränser. Dessutom en ännu vassare version av det adaptiva strålkastarsystemet AFL, som anpassar sig efter både hastighet, rattrörelser, trafikmiljö och väderlek.

Så ett sammanfattande omdöme för nya Astra ger sig självt – lysande, Opel!

Mer läsning

Annons